söndag 3 juli 2011

Vad skönt det är!

Nu har det gått över ett halvår sedan det byttes ut folk på förtroendeposterna i Malung-Sälens kommun. Det var då det blev ny besättning i de politiska nämnderna. I Barn- & utbildningsnämnden tog Ola Olin (V) över klubban efter mig och i Folkhälsorådet har det kommit in någon ny istället för mig.

Trodde att jag skulle sakna det i alla fall lite (eftersom jag är väldigt intresserad av politik och utveckling) men jag har faktiskt inte saknat det en enda dag!

Anledningen till det tror jag är att det helt enkelt inte förekommer något politiskt utvecklingsarbete att tala om i Malung-Sälens kommun. Det är en "förvaltarkommun" inte en framåtsträvande kommun.

Jag trivs inte i en tam miljö där allt bara skall tuggas om och tuggas om och där det inte är några "doers".

På ett sätt känns det som om många av de som blir kvar inom politiken är de som inte har så stora visioner utan bara är nöjda med att få vara med i ett sammanhang, att få en identitet. Det passar inte mig. Jag vill göra något som leder till en förbättring, jag vill inte bara göra något för sakens skull.

En annan del av politiken som jag inte saknar är det fula politiska spelet i den fördolda. Att inget förslag är bra om det kommer från "fel" parti, att beslut inte kan tas som "drabbar" någon grupp där man kanske har många väljare (till exempel en viss förening eller ett visst företag) och att tjänster besätts av grannar, vänner eller liknande. Detta TÅL jag inte!

Men det är väl därför som vissa inte kan förstå att man kan drivas av en utveckling i sig, utan egen vinning. Det är så främmande för vissa politiker och det leder till att de "vet" att man gör det man gör för att få egna fördelar och det är så främmande för mig så det finns inte på kartan. Detta har jag ju i flera sammanhang råkat ut för och felaktiga "sanningar" om mig har spridits. Men så länge man vet vad och varför man handlar så får man försöka att skaka av sig sådan idioti. Det säger mer om den som uttalar sanningarna!

Om man är politiker och skall leda en kommun måste man våga ta kloka beslut oavsett vilka konsekvenser de kan få för nära och kära.

Om jag skall engagera mig politiskt någon mer gång (förutom den plats jag idag har i Kommunfullmäktige) så skall det vara i någon form av ledande befattning och i samarbete med några som verkligen VILL och som engagerar sig på grund av ett starkt intresse för utveckling, inte bara för att få vara med. Att bara sitta med som ledamot i någon nämnd passar inte mig, då blir jag lusig!

Men som sagt, nu njuter jag faktiskt av att vara utanför "soppan" och bara njuta av att få arbeta med utveckling i mitt arbete i stället!

Livet är härligt!

Inga kommentarer: