torsdag 31 maj 2012

Och vad var då syftet kan man undra

Igår var jag med om något mycket märkligt - och då menar jag verkligen mycket märkligt.


För någon vecka sedan besökte jag, som privatperson på min fritid, en skola här i Malung. På ytterdörren satt följande anslag:

Min första tanke var: Hur kan man sätta upp en sådan lapp på huvudentrén till skolan? Min andra tanke var: Hur kan den få sitta kvar? 
Min tredje tanke var: Undra vem den "förbryllade läraren" är på skolan?


Efter som den var lite speciell så tog jag kort på den med min mobil.


Häromdagen lade jag upp lappen på min (privata) Facebooksida för jag antog att den var uppsatt i syfte att starta en debatt och diskussion i ämnet men döm av min förvåning när jag vid lunchtid ringdes upp av en fullkomligt rasande lärare! Eftersom det var mitt i lunchen fick jag ringa upp på kvällen när min arbetsdag var slut och då var läraren om möjligt ÄNNU argare!


Hon framförde att lärarna på den berörda skolan var så kränkta och att de krävde en ursäkt från mig. En ursäkt för att jag spred deras budskap i en vidare krets? Nej kränkta för att jag hade skrivit "Hjälp lärarna på ********skolan, de svälter".


Den ilskna läraren kunde inte förstå hur det kunde undgått mig att "Efterlysningen" var en landsomfattande lönekampanj och att man uppmanats av Lärarförbundet att affischera med lappen.


Jag anser mig vara ganska samhällsintresserad och skapligt uppdaterad när det gäller nyheter men jag får tyvärr säga att jag inte hört ETT ord om denna kampanj. Jag kanske är ensam om det, men jag har svårt att tänka mig det.


Jag försökte att förklara för läraren hur jag tänkt och handlat när jag såg lappen men hon var nog inte intresserad av någon förklaring för de (lärarna) hade troligtvis redan bestämt sig för vad de skulle tro och tycka.


Eftersom jag inte hört ett ord om någon kampanj och läser en lapp som är underskriven med "förbryllad lärare" på en entrédörr till en skola  kopplar jag naturligtvis lappen till den berörda skolan. Jag tycker inte att det är så konstigt. Därav namnet på skolan i mitt inlägg på Facebook. Det handlar inte om att hänga ut några enskilda lärare som några sämre människor. Jag kan inte för mitt liv förstå att man ens kan tänka den tanken. 


Till slut var jag tyvärr tvungen att avsluta samtalet för det utvecklades till en monolog och ledde ingenstans. 


Eftersom jag inte har något mer politiskt uppdrag än min plats i Kommunfullmäktige (5-6 möten per år) känner jag mig inte som i första hand "politiker" utan en helt vanlig samhällsmedborgare. Detta verkar många ha svårt att förstå. Många har dessutom mycket svårt att hålla isär sak, person, uppdrag och arbete. Det är mycket olyckligt och tråkigt. 


När jag lagt på luren gick jag in på Lärarförbundets hemsida och inte ens där var kampanjen exponerad på deras förstasida utan man fick navigera sig in på en undersida. Där kunde man bland annat läsa: 
"Skriv ut en efterlysning av lärarnas löneutveckling. Sätt upp den på anslagstavlor och andra tillåtna affischeringsplatser."



Min första tanke då är, menar verkligen Lärarförbundet att man skall sätta upp lappen på entrédörren på skolan eller menar man på andra anslagstavlor och affischeringsplatser, utanför skolan där inte redan upplysta befinner sig? Ja jag vet inte men det känns nästan så.

Ja det här var i alla fall en helt ny upplevelse som jag säkert kan ha nytta av i något sammanhang någon gång.

3 kommentarer:

Emelie sa...

Oj att man kan reagera så starkt. Jag personligen skulle tycka det vore bra då om någon spred deras budskap vidare.

Unknown sa...

Oj då, det var ledsamt med sådana missförstånd :-/

fattade inte heller att det handlade om ett omfattande upprop när jag såg lappen. Så den arga läraren kan nog stilla sig, ingen tycks ha fattat att något av det hela. Läraren är arg på dig och förstår inte hur din tanke var, du förstog inte budskapet med lappen så då måste det ju stå 0-0. Alltså har det aldrig hänt ;-)

Skämt å sido, trist att det inte uppskattades i stället att du engagerade dig i budskapet, i alla fall ville sprida det vidare och skapa en debatt. Men vill man vara arg så är man arg, troligen arg på hela livet och hela sin situation. Så det kanske var frustration och inte aggression, vad vet jag. Hoppas att en annan sorts självdiceplin finns när det gäller bemötandet av eleverna i alla fall.

Ann-Louise Eklund sa...

Emelie: Ja, jag tycker också att det var en mycket märklig reaktion.

Sabina: Eftersom jag inte är purung har jag lärt mig att det ibland är så att man är arg och besviken på något helt annat eller någon annan än den som får ta "skiten" så det kan vara så i det här fallet.
När det gäller läraren i fråga så är jag övertygad om att hon har ett helt annat bemötande när det gäller eleverna för jag har alltid upplevt henne som en mycket bra och kompetent lärare, i alla fall fram tills igår. Men som sagt, det kanske egentligen handlade om något annat så jag vill inte vara den som dömer....