torsdag 30 december 2010

Hej jag heter Ann-Louise och jag är sockerberoende!

Nu har jag varit "drogfri" i fyra veckor och det känns fantastiskt!

Den 1-5 december var jag på sockerberoendekurs i Hudiksvall hos Bitten Jonsson och det var det bästa jag gjort i hela mitt liv.

Läs mer om Bitten och hennes behandlingar här

Vi var 11 stycken deltagare och kursen pågick från onsdag eftermiddag till söndag eftermiddag. Avgiftningen gick lättare än jag kunnat föreställa mig och den här månaden utan socker, bröd, pasta, ris, potatis, läsk mm har inte varit några problem (än är viktigt att tillägga).

När man har ätit socker och kolhydrater i 43 år så tar det ett tag innan man kan "ropa hej"!

Det finns de som inte tror att sockerberoende är ärftligt eller att det ens existerar men jag är övertygad om att det är så. Som alkoholistbarn är jag i och för sig glad för att det är socker och inte alkohol som har blivit min drog men å andra sidan är det dolt socker i så mycket som man äter så det är svårare att undvika än alkohol.

Jag hoppas att det fortsättningsvis kommer att gå lika bra som hittills men det är lika bra att ta en dag i taget. Det känns lättare att säga "Idag skall jag i alla fall inte äta något socker eller kolhydrater!" än "Jag skall aldrig mer äta socker och kolhydrater!"

Läs gärna mer om LCHF här

Gott nytt sockerfritt och kolhydratreducerat år!

Inga kommentarer: