torsdag 9 december 2010

Skall man skratta, gråta eller helt enkelt tycka synd om dem......?

I tisdags sammanträdde valberedningen inför valet av ledamöter till nämnder och styrelser i Malung-Sälens kommun och det var nästan en skrattretande tillställning som säger precis hur läget i vår kommun är.

Eftersom målet för (S), (V), (C), (M) och (FP) är att hålla Malung-Sälenpartiet utanför ALLT så trycker de in samma personer på många uppdrag och gärna då politiker som varit med i många mandatperioder.

Höjden var väl när det skulle föreslås nämndemän till Tingsrätten i Mora. (MSP) har de senaste 4 åren haft en ung, mycket intresserad tjej på uppdraget och jag föreslog naturligtvis att hon skulle få fortsätta. Men "majoriteten" och "kartellen" (moderaterna och folkpartiet) hade naturligtvis 8 andra personer som de föreslog. Vid en sluten omröstning var det endast en person, förutom jag, som vågade ta steget utanför "utfrysningstaktiken" och röstade på henne. Detta räckte ju naturligtvis inte.

Med tanke på att Tingsrätten är en ålderstigen kår där man gärna vill ha in fler unga nämndemän, och gärna kvinnor, så är ju det här pinsamt! Det är ju dessutom inte heller ett "politiskt uppdrag" där ideologin spelar in. Tingsrätten vill ju inte heller att man byter nämndemän varje mandatperiod för erfarenhetens skull.

På måndag är det Kommunfullmäktige som slutligen väljer ledamöter till alla uppdrag. Det återstår att se om "utfrysningstaktiken" smittat hela församlingen eller om det är någon som vågar tänka sunt.

Att utsätta ett demokratiskt parti som 542 personer faktiskt röstat på för detta är pinsamt men det lär ju visa sig till valet 2014.

Tur att vi är unga och har tiden för oss i (MSP)!

1 kommentar:

Sabina G sa...

Jag ska här med passa på att framföra det Domstolsverket verkligen eftersöker och vill ha. Samtidigt berätta om hur mina 4 år i Tingsrätten varit.

För det första SKRIKER blidligt talat Domstolarna efter yngre nämndemän. I det här samanhanget har jag som är 34 år varit en av dom yngsta i Mora Tingsrätt. Sett över hela landet så är jag och bara ett fåtal till några av de yngre som fått det mycket hedersvärda uppdraget att tillföra våran syn på det hela med våra ögon i det Juridiska rummet.

I den tidskrift som man får i från domstolsverket så har jag läst under alla dom här fyr åren gång på annan att det är inte bra alls att den höga medelåldern är så hög som den är. Visst har man en stor erfarenhet av livet när man passerat 65 plus, det är jätte bra. Men även vi yngre har också en stor kunskap om mycket i livet, och de ungas kultur som är ytterst betydelsefull.

Om man ser till dom som ställs inför rätta så är majoriteten i min egen ålder. Jag har aldrig under mina fyra år varit delaktig i ett mål där den åtalade har varit i åldersgruppen 65 plus.

Ett exepel på det hela kan vara någon som sänt sms trackaserier, eller att personen satt och spelade WOW när grannen slog in dörren, eller att polaren fuckade ur och blev fett förbannad och sa att din morsa är en jävla hora till den där gangsta som sen sprang i väg. Sa till polaren att ta det chill, vi drog vidare och chillade i soffan hos morsans snubbe.
All heder och respekt för den äldre generationen men frågan blir förstår dom det här? Självfallet förstår alla att det kanske inte är så vidare bra, men förstår man vikten och innebörden av allt i det här språket? Det är ytterst viktigt att lyssna och reflektera över vad som sägs för att sen kunna jämföra de olika vittnesmålen över ett händelseförlopp. Sen kommer nästa vittne in och säger, det kom en väldigt otrevlig person som sa kvädesord och förnedrande saker om min kompis mamma. Mina vänner sa till mig att de struntade i honom och gick hem till Kalle,satte sig i soffan och småpratade en stund.

Det här kan uppfattas som två helt olika historier som inte alls är samstämmiga, trots att det är precis samma sak de båda ungdomarna berättar. Hur värderar en nämndeman detta som är 65 plus?

Det kan också komma andra mål som handlar om underhållsbidrag och förskingring tycker försäkringskassan. Vad vet generationen 65 plus om underhållsbidrag och turerna kring detta?

Problemen har domstolsverket sett tydligt. Jag har fått en vädjan om att informera mina vänner om vad ett uppdrag i tingsrätten handlar om, hur det går till och framförallt se till att intressera yngre människor. Jag vet många unga som blivit intresserade, men frågan är hur det ska gå till när partierna inte släpper fram dom? Under alla mina år i Tingsrätten så har mina kollegor där kunnat vara mina föräldrar, om än inte mina mor eller farföräldrar. Den här tränden måste brytas och jag hoppas verkligen att de partier som nominerat fram de nya nämdemännen verkligen vet och är medvetna om vad Domstolen vill ha för folk. Min kännsla är den att det har dom ingen aning om eller så bryr dom sig inte om det. Jag hoppas att jag fel. Men nästa gång som någon av er besöker en Tingsrätt, oavsett syfte där så blicka ut över skaran nämdemän och fundera en stund på hur många av dom som spelar WOW eller vet hur BDB är uppbygt så att man förstår hur nätmobbingen där kan förekomma ;-)