torsdag 24 mars 2011

Vad händer egentligen?

Det låter stort när katten.......

Ja, lite känns det faktiskt så.

Det är några år sedan jag sökte och fick pengar till att starta igång ett ungdomsråd och gjorde det via en kortare projektanställning hos kommunen. Vi var på studieresa till riksdagen och vi hade pengar till utbildning för unga via Ungdomsstyrelsen.

Ungdomarna var intresserade och på G. Min projektanställning tog slut och vad hände sedan? Man hör inte ett pip om det. Vad hände med utbildningsinsatserna kommunen fått pengar till att genomföra? Använde man pengarna till annat?

Och vad hände med uppföljningen av det möte som hölls på Sankt Olof och Krog angående ungdomsfrågor. Många föräldrar var på plats och det var många som hoppades på att det äntligen skulle hända något men vad jag vet har det inte hänt någonting...

Och sen det här med Öckerömodellen - vad hände där? Det blev tvärtyst.

Eftersom jag är tonårsförälder så borde jag hört något om någonting av ovanstående pågår men det är som sagt tvärtyst.

Det är ledsamt.

1 kommentar:

Sabina Gottfridsson sa...

Jag visst hörde man talas om Öckerömodellen, jag var även på det mötet. Men som du säger är det nu mera väldigt tyst.Det var även två engagerade unga på det mötet. Att ta fram statistiska siffror på alkoholvanor och andra berusningsmedela är en sak. Men sen efter man har snackat och ska jobba det är då verkligheten kommer i kapp det är då det visar sig hur de väl valda orden omvandlas i praktik.Och som du säger A-L vad har hänt sen dess? Eftersom alkohol och drogfrogor har intresserat mig under många års tid så har jag varit på mängder av presentationer och föreläsningar och sett många stapeldiagramm på just detta. Och lika förbannat blir det sen väldigt tyst. Det återkommande är ständigt, de vuxna måste bry sig.De vuxna måste se och inte blunda för vad ungarna sysslar med. Och då blir man ju väldigt fundersam när de vuxna som har mandat att upprätta resurser inte gör det. Föräldrar ansvaret är en sida i det hela, och jag tror att de aldra flästa föräldrar gör efter sin bästa förmåga, ork och kraft för att avstyra sina barn att dricka alkohol och ta droger. Och det vi sen har att hantera nere på byn MÅSTE det sluta blundas för. Man kan inte år ut och år in se på stapeldiagrammen och sen säga att föräldrarna skiter i sina ungar och hoppsan nu ser vi ett väldigt stort ungdomsfylleri.Detta är ett känt faktum, utifrån denna fakta måste man sen ta sig vidare och göra något åt saken. Vissionen kan och ska vara nolltolerans, och hur ska man jobba för att uppnå dom målen?
En huvudnyckel i det hela för att komma åt problemen är att skapa relationer, samarbete och prata med de unga, inte OM dom. Personer som är väl förankrade med ungdomar och deras vardagliga liv. Sen tycker jag att snacket om att skuldbelägga föräldrarna genom att snabbt häva ur sig att de ungarna som är ute på byn och är fulla som kastruller inte har föräldrar som bryr sig, och säkert är föräldrarna minst lika fulla själva men de sitter hemma och super och skiter i att deras tonåring är ute och ragglar runt. Hur många gånger har man inte hört de dömmande orden av övriga ortsbor?För mig kommer det aldrig att bli en sanning eftersom jag inte tror på det. Hur ska de föräldrarna någonsin våga engagera sig i frågan när de redan är utdömda som värdelösa föräldrar? Hur ska de föräldrarna någonsin våga komma på ett möte och samtala om det hela, och jag är säker på att majoriteten inte gör det heller. Där kanske man också måste tänka om, hur möter man dom här föräldrarna och stöttar och hjälper dom? Man måste jobba hårt och med olika inriktningar utan dömande, det tror jag skulle vara en bra öppning i det hela. Sen får man kalla det Öckerömodelll eller vad man vill för min del, men att ständigt visa stapeldiagram år ut och år in känns fruktlöst och uppenbart är det inget som hjälper heller för då skulle det ju inte se ut som det gör. Nu är det dax att någon vågar ta tag i detta och då på riktigt också. Springer jag in med skallen i väggen 10-20 gånger så börjar jag ju tillslut inse att mitt tillvägagångsätt inte fungerar så bra. Då måste jag ta en ny väg och testa en ny strategi, frågan blir då när detta händer i frågor kring alkohol och drog bruk av unga i Malung Salens kommun?