lördag 24 september 2011

Ett typiskt exempel på hur det är i en kommun där alla gör som de själva vill.......

dt.se kan man läsa en insändare som rör säkerheten på Centralskolan/Malung-Sälens gymnasieskolas skolgård. Den rör en fråga som jag stångat mig blodig med i flera år. En självklar fråga som faller på att människor har en annan åsikt än vad som gäller i lagar och förordningar......
Läs insändaren här

Frågan har följande historia........

Åren 2007-2010 var jag ordförande i Barn- & Utbildningsnämnden. Under hösten 2007 tog vi ett beslut i Arbetsutskottet om att skolgården mellan skolan och Blå Hallen skulle spärras av med en bom för att komma ifrån biltrafiken på skolgården. En fråga som egentligen inte är kontroversiell överhuvudtaget eftersom det inte är tillåtet med motortrafik på en skolgård.

Som man kan se av insändaren så är frågan fortfarande lika aktuell, fyra år senare......

Jag har kvar följande mailhistorik i frågan:

2007-11-20:
Jag mailar dåvarande tekniska chefen i kommunen (med kopia till berörda rektorer, skolchef, vaktmästare i huset och ansvarig lärare på skidgymn.) att det är dags att verkställa beslutet om att sätta upp bom. Rektorerna hade då tagit upp frågan på två personalkonferenser utan resultat. Problemet med bilarna på skolgården kvarstod.


2007-11-27:
Nytt mail till tekniska chefen då jag inte fått någon respons på mitt tidigare mail......


2007-11-27:
Svar att det är leveranstid på bommen på minst två veckor och att folk nog skulle skratta åt kommunen om man börjar gräva i mitten av december. Kan vi ta det till våren istället?


2007-12-19:
Jag föreslår en avskärmning av skolgården så att ytan direkt framför Blå hallen (utanför skidgymnasiet) förblir en liten parkering och resten av skolgården förblir skolgård.

Under vintern gjorde man en provisorisk avstängning med hjälp av snön.

2008-03-26:
Påpekade via mail att avstängningen av skolgården måste lösas när snön smälter bort. Kan man använda sig av betonggrisar tills bommen kommer upp? (Kopia skickas till rektorer och skolchef.)


2008-04-19:
Påminnelse via mail då jag fått noll respons på mitt mail den 26 mars. (Kopia till rektorer och skolchef.)


2008-04-21:
Svar att man har en stor arbetsbelastning på Tekniska förvaltningen och försöker att prioritera så gott det går (mellan barns säkerhet och vägar??). De räknar med att göra något, i samråd med skolan, innan höstterminens start. (Det är snart 3,5 år sedan........)


2008-10-23:
Fråga till tekniska chefen om hur långt man kommit med avstängningen av skolgården med tanke på att det snart blir tjäle i marken igen.......


2008-10-24:
Svar från tekniska chefen att det har visat sig att åtgärderna klassas som en investering och att det finns med i Tekniska förvaltningens förslag till investeringar för 2009 (som han också påpekar att kan omprioriteras när det väl blir dags även om man föreslår åtgärden i budgeten). Eventuellt kan provisorisk avspärrning göras med snövallar under vintern.


2008-10-24:
Jag svarar tekniska chefen (med kopia till kommunchef, skolchef, BUN:s AU, kommunalråd och oppositionsråd) följande:

"Eftersom det handlar om elevernas säkerhet och vi som politiker har det yttersta ansvaret för elevernas arbetsmiljö (där säkerheten är en stor viktig bit) måste bilarna bort från skolgården snarast. Det går inte att vänta på någon snö som kanske kommer. Därav beslutet i BUN:s AU om en omedelbar åtgärd. Det kan under inga omständigheter vänta till 2009."

2008-10-24:
Svar från tekniska chefen att han skall kolla om det finns pengar inom skolans budget. Tekniska förvaltningen har ingen finansiering förrän budgeten är fastställd.


2010-04-28 (1,5 år efter senaste mailet):
Skickar följande mail till gymasiechef, rektorer, säkerhetsansvarig, tekniska chefen och skolchefen:

Viktig säkerhetsfråga som omgående måste lösas. Påtalar att snön har smält och att problemet med bilar på skolgården har "återuppstått". Detta är oacceptabelt ur säkerhetssynpunkt och måste åtgärdas omgående. Bilar på skolgården är absolut förbjudet. Påtalar än en gång att vi är ansvariga för elevernas säkerhet.

Hände det något? Nope! Och problemet kvarstår.........

Så kan det gå när enskilda tyckanden är viktigare än politiska beslut och lagar & förordningar.........

Välkommen till sandlådan!


1 kommentar:

Sabina G sa...

Saker och ting prioriteras, då undrar jag hur lång tid tar det att sätta upp en bom? För mig som inte alls är speciellt involverad i tekninska förvaltningen så uppskattar jag detta till några timmar. Kanske är jag dum i huvudet eller så är det bara så att jag inte anses fatta ett jota eftersom jag företräder MSP,vad vet jag? Hur lång tid det nu tar för en bom att sättas upp så känns ju fyra år ganska för mycket, speciellt när det handlar om barn/ungdomars säkerhet samt att det inte alls är en fråga som det ligger någon speciell politik i. För den delen så är det ju så att tjänstemän skall utföra det uppdraget som politikerna deligerar ut. Så vem som än säger vad som skall göras borde ju sannerligen inte spela någon roll kan man tycka. Kan man inte sätta upp en bom på fyra år så kan man ju fråga sig vad tekniskaförvaltningen gör i stället? Personligen känner jag mig aningen provocerad av detta drällande inom de förvaltningarna som helatiden gör sig väldigt synliga och tydliga utan att någon alls tycker att detta är onödigt spill av både tid, pengar eller engagemang.