onsdag 13 oktober 2010

Ibland vet man inte om man skall skratta eller gråta åt eländet...

Att det finns de som kan tänka sig att göra ALLT för att politiskt "straffa" mig på något sätt är ju knappast en kioskvältare - det är väl mer eller mindre allmänt känt - men nu är det lägre än Glocalnet....

Sedan 2007 har jag varit ordförande i Barn- & Utbildningsnämnden och har ett deltidsarvode för denna uppgift (ett ganska högt arvode till och med). Jag har också ett uppdrag som ledamot i Kommunfullmäktige och för detta uppdrag har jag ett mötesarvode och ersättning för förlorad arbetsförtjänst ifall jag måste ta tjänstledigt från mitt ordinarie jobb för att gå på sammanträde. Jag är också vice ordförande i Folkhälsorådet, ett uppdrag som tillsatts via Kommunstyrelsen, och där har det utgått ett mötesarvode och ersättning för förlorad arbetsförtjänst om man varit tjänstledig. Detta är fullt naturligt och på så sätt det fungerar i alla nämnder och styrelser - MEN - det som hänt nu är långt ifrån naturligt.

Fram till och med 2009 fungerade detta utan problem men 2010 hände något plötsligt. Man (kommunledningen) kom plötsligt fram till att uppdraget i Folkhälsorådet ingår inom ramen för ordförandeskapet i Barn- & Utbildningsnämnden och därmed skall ingå i arvodet för BUN!

I Folkhälsorådet ingår politiker via Kommunstyrelsen i Malung-Sälens kommun och politiker via Landstinget. Under hela mandatperioden har det också stått så i alla handlingar. Nu står det helt plötsligt "politiker, Barn- & Utbildningsnämnden" bakom mitt namn på kommunens hemsida. Snacka om efterhandskonstruktion!

Detta innebär att jag, när jag skall gå på ett möte med Folkhälsorådet, får ta tjänstledigt eller semester från mitt ordinarie arbete och gå på mötet ideellt.

Nu kommer jag inte att gå i konkurs för detta, det är inte det som är kärnan i "problemet", men detta bevis på maktmissbruk och maktfullkomlighet gör mig illamående"!

Inga kommentarer: