onsdag 17 april 2013

Vilken suverän eftermiddag!

Igår tillbringade jag eftermiddagen i Folkets Hus i Falun och det var en suverän eftermiddag!

Och nej, jag var inte i något av de "röda rummen" nu när jag har avsagt mig ordförandeskapet i (MSP). ;-)

Nej jag deltog på konferensen: "Investera i social och ekonomisk hållbarhet."

Nationalekonom Ingvar Nilsson föreläste om att investera i tidig ålder när det börjar strula för barn. Att vänta innebär bara högre kostnader. Och då snackar vi inte om LITE högre kostnader utan GIGANTISKA kostnader.

Varje år lämnar 13 000 unga Sveriges skolor för ett långt liv i utanförskap, mycket för att resurserna inte används på rätt sätt och i rätt tid. Det är förskräckligt. 13 000 unga......

Några mycket tänkvärda ord från Ingvar var bland annat:

"
Gör vi rätt med ADHD-barnen kan de allra flesta klara skolgången och komma in på arbetsmarknaden och därmed kunna försörja sig själva. I alltför många fall gör man dessvärre inte det. När kommunerna inte satsar på tidiga insatser blir kostnaderna mångfalt högre i slutänden.

Om man inte tar kostnaden i skolan kommer man att få den i socialförvaltningen senare och då är den mycket högre."

 
 
Lyssnade också på Lars Stjernkvist (S), kommunalråd i Norrköping som berättade hur de arbetade med social investeringsfond, mycket intressant. Om man är lite uppfinningsrik och klurig kan man gå runt kommunallagen på ett lysande sätt. Det gäller att vara lite kreativ och våga.
 
 
Det var en mycket givande dag och den gav verkligen många intryck. Synd att inte fler kunde delta på den. 
 

Inga kommentarer: