måndag 8 februari 2010

Vad är det som avgör vem som får vilken hjälp?

Ja, man kan ju undra. Kommunen äger minst två pistmaskiner, en gammal väldigt sliten som är placerad på Byråsen och en nyinköpt/nyleasad som är placerad på Sportfältet i Malung och ev. någon mera.

Pistmaskinen som är placerad på Byråsen använder man till såväl längdspår som tre alpina nedfarter och liftspåret. Det är jättebra att kommunen har en pistmaskin placerad på Byråsen men den är väldigt gammal och sliten och har en fräs som är i så dåligt skick så att man får köra många fler vändor för att få bra preparerat. Med tanke på att det är Stiftelsen Byråsen som står för bränslet så blir det en stor kostnad för dem. Vid höstens service hade kommunen inte råd att byta ut den utslitna fräsen så det blir en till vinter med nedsliten fräs.

Pistmaskinen som används för att dra längdskidspår på Sportfältet i Malung har bytts ut vid två tillfällen inom en inte alltför lång tid och när det gäller den maskinen är det kommunen som står för drivmedlet.

Undrar vad eller vem är det som bestämmer vilka aktiviteter och föreningar som skall prioriteras? Är det någon tjänstemans enskilda intressen? Är det slumpen?

I dagens dt.se kan man läsa en artikel om ett "unikt samarbete" mellan en förening och kommunen. Vad är det unika? Att en förening tar ansvar och hjälper till med driften av den anläggning man nyttjar är väl knappast unikt - eller?

Om inte Malungs Slalomklubbs medlemmar ställde upp ideellt och bemannade liften uppe på Byråsen och körde pistmaskinen på helgerna skulle anläggningen inte kunnat vara öppen. Är det också unikt? Vad betyder då unikt?

Läs gärna artikeln här:

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vill nog påstå att det unika i den här kommunen är att lagar och regler om hur en kommun sköts kan överträdas hur man vill. Slicka röv och hålla hårt i svågrarna är ju verkligen ett unikt sätt att driva en kommun måste jag säga. Den demokratiska ordningen är för länge sen bortblåst.

Anonym sa...

synd på slickaröv kommentarer m.m lekskolenivå må man säga, och detta från nån som angagerar sig politiskt i ett rosa parti.
byråsen tar betalt för sin skidåkning med 150 kr per dag. skulle alla som åker längd betala 150 kr per dag så vore det inga problem att betala diesel m.m

Anonym sa...

Ja du kära annonym det är mycket som är synd i den här kommunen. Och tyvärr kan jag inte hitta andra ord än slicka röv. Och så länge jag står för vartenda ord jag skriver eller säger kommer det inga urksuldande eller ursäktande kommentarer av mitt språkbruk i från min sida. Det enda jag kan be dig göra är att sluta läsa det jag skriver för att undvika eventuella kännslostormar hos dig.

Vem äger problemet i den här frågan?? Inte är det då jag.

Ann-Louise Eklund sa...

Anonym: Absolut! Jag skulle också gärna se att det infördes en spåravgift för att åka i de preparerade spåren vid Sportfältet så att man kunde bekosta drivmedlet med det.

Jag ser ingen skillnad i att betala för att åka i en preparerad slalombacke eller i preparerade skidspår. Vill man inte betala för att åka utför kan man med fördel gå upp och åka ner och vill man inte betala för att åka i preparerade längdspår kan man med fördel åka i skogen.