måndag 26 april 2010

Ännu ett Kommunfullmäktigesammanträde är genomfört.

Ibland funderar jag på om det är värt all tid. Ikväll satt vi från 16.30 till 21.30 (nästan) och nivån på diskussionerna var ibland på en sådan låg nivå så man skäms. Denna eländes, eländiga blockpolitik! Är ett bra förslag blått istället för rött är det ett dåligt förslag och skall avslås, för att sedan möjligtvis kunna göra comeback men nu i "röd" skepnad!

Låter det konstigt eller omöjligt? Det är det tyvärr inte. Det är sanningen inom dagens cementerade blockpolitik. Du förväntas tycka som övriga inom ditt "block" om du tillhör de större, etablerade partierna. Det är inte alltid de erkänner det, men det syns ganska tydligt i omröstningarna.

Hanteringen av ett av kvällens viktiga ärenden var ju smått komisk. Det gällde att teckna avtal med Migrationsverket för mottagande av ensamkommande barn och ungdomar. I underlaget som skickats ut till alla ledamöter var den enda handlingen i ärendet en kopia på ett beslut i Kommunstyrelsen där man föreslog Kommunfullmäktige att besluta att teckna avtal med Migrationsverket. Några enstaka rader, ingen övrig dokumentation och ingen föredragning planerad. Märkligt till ett så viktigt ärende som rör barn och ungdomars framtid!

På lunchen idag träffade jag på Kommunchefen och frågade om det var planerat en föredragning och att jag tyckte att underlaget till beslut var mycket bristfälligt med tanke på att beslut skulle tas om att teckna ett så viktigt beslut. Han skulle undersöka saken.

När vi kom till hotellet för att ha gruppmöte fick vi lite skriftlig dokumentation från Migrationsverket och när det blev dags för frågan på dagordningen informerades det plötsligt om att det "stod fel" i Kommunstyrelsens protokoll. Beslutet som skulle tas ikväll var inte ett beslut om att teckna avtal utan ett inriktningsbeslut om att föra en diskussion med Migrationsverket inför ett ev. tecknande av avtal innan frågan än en gång skall behandlas i Kommunfullmäktige.

Märkligt, eller hur? Från att vara ett ärende i Kommunstyrelsen där man beslutat om att föreslå Kommunfullmäktige ATT TECKNA AVTAL har det plötsligt blivit en felskrivning i protokollet som både sekreteraren och de två som justerat protokollet (kommunalrådet och kommunalrådet i opposition) missat!!

I mina öron låter det mer som en efterhandskonstruktion av ett beslut där man kanske "gått en liten genväg" (av någon okänd anledning) och inte räknat med att någon skulle ifrågasätta ärendet. Men jag kan naturligtvis ha fel, jag är ju inte mer än människa... (Men knepigt är det....).

En annan sak som kännetecknar cirkusen är när en av våra tyngsta (i alla bemärkelser) politiker i församlingen sitter bakom mig och fäller spydiga kommentarer och "lustigheter" kring mig som politiker och kring vårt parti. Här snackar vi verkligen sandlåda!!
Hoppas att han hann till korvkiosken för det verkade han mest orolig för att inte hinna med när mötet drog ut på tiden.

Ja vi får verkligen hoppas att det blir lite utbyte av ledamöter i Kommunfullmäktige efter höstens val så att församlingen vitaliseras lite.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jahaja.......kan det vara så att detta underliga protokoll skrivet för att ta ett beslut skulle hastas fram för att det hela handlar om att hova in hutlösa stora summor pengar tro?

Har en bekant på annan ort som just nu håller på att bygga upp en verksamhet för ensamkommande barn och ungdomar. Undrar jag om de styrande i den här kommunen har en endaste susning om vilken organisation detta är? Jag går händelserna lite i förväg men funderar ändå på vilka som skulle kunna tänkas anställas kring den här verksamheten? Om nu någon har tänkt alls?

Hos min vän har det iafall anställts lärare,sjuksköterskor,skötare,kurator och hon själv med Psykiatrisk special utbilldning. Plus en gediger utbildning och kunskap hos alla med kulturell inriktning och allt vad det innebär.

Detta kommer jag med spänning att följa.