måndag 15 mars 2010

Nytt skal men samma människa.

Är jag inte mig lik riktigt? Eller är jag?

Bilden är tagen för ca 20 år sedan, inför en maskerad på Orrskogen men det skulle lika gärna kunnat vara en bild av idag. Ja det är klart jag är lite äldre idag men jag gör fortfarande det jag känner för - i alla fall oftast.

Hade jag kommit på Kommunfullmäktige i den här klädseln hade det troligtvis varit några som hade skrattat, några som hade fnyst och några som hade trott att det hade slagit över totalt! Varför? Det är ju fortfarande jag - Ann-Louise Eklund!

Men i Sverige är det viktigt hur man ser ut. Man skall inte sticka ut och vara annorlunda och man skall göra det som förväntas av en. Är det inte tråkigt?

Tänk ett Kommunfullmäktige med ordförande i nitjacka och kommunstyrelsens ordförande i tuppkam (om det var en ordförande med hår förstås) - det hade varit rock´n roll! Då kanske vi hade fått fler unga till politiken!

3 kommentarer:

Åsa sa...

Det hade väl varit underbart kul att få uppleva!
Kan det förresten vara så att kyrkan är före när det gäller sånt!? Nytt tänk, menar jag. Att inte dömma efter utsidan. Se bara på Håkan Tapper. Inte urtypen för hur en präst ska se ut precis!

Anonym sa...

Undrar just varför inte Håkan jobbar i våran kyrka?
Trist att han inte gör det tycker jag.
Kan ju bara testa några sittningar i tingsrätten så får man kvickt smaka på hur det känns att vara den utstötta och den annorlunda. Många trevliga har jag också träffat för den delen.

I det här fallet skulle det på ett mycket enkelt sätt kunna visas i från varje parti hur mycket nytänkande man har. Man ska representera folket för folket i nämnden. Ser man då bara på hur nämdemännen är fördelad nu så visar det sig att befolkiningen är man och 65 plus. Och det stämmer ju så klart inte. Jag som kvinna och 30 plus är inte mindre vetande även om jag i bland har kännt ett sting av det bland mina nämndemäns kollegor.

Många har också varit väldigt vänliga, snälla och trevliga mot mig. Men jag har också stött på människor som inte har hälsat på mig. Och redan där kan man ju fundera på vad man då gör i en tingsrätt och vilka värderingar man har som person.

Icke att förglömma är att jag också representerar MSP vilket kan få varenda människa kommunerna runt om att se rött ;-)

Anonym sa...

Frisyren är i alla fall den samma. :)