måndag 22 mars 2010

Vilka tror Malungsvänstern att de lurar egentligen?

I lördagens Falu Kuriren kunde man läsa en artikel om Vänsterpartiet i Malung och deras "satsning" på fler kvinnor inom politiken.

Läs gärna artikeln här:

Bland annat kan man läsa:

- Vi har inför höstens val verkligen tagit ett radikalt grepp för att bryta den manliga dominansen i politiken i Malung och jag tror att det kommer att bli mycket bra säger vänsterledaren Ola Olin med 34 års erfarenhet av kommunpolitiken när han nu "varvar" ner.

- Jag tycker det är dags att vi helhjärtat gör den här satsningen på kvinnorna då jag tycker att det varit alltför mansdominerat i kommunstyrelsen men även i en del andra politiska sammanhang i kommunen säger Ola Olin som nu intar en "blygsam" elfte plats på valsedeln som han inför förra valet toppade.

Vilka tror de att de lurar med det här? Om Ola Olin verkligen skulle vilja träda undan och släppa fram kvinnorna så skulle han inte varit med på listan överhuvudtaget. Partiet vet naturligtvis att Ola är den politiker som får flest personröster i kommunen, alla partier inräknade, så det spelar ingen roll vart de placerar honom på listan. Han kryssas upp i alla fall. Så om Ola inte vill "riskera" att få fortsätta i hetluften skulle han inte stå med på listan alls, han skulle finnas med i bakgrunden som mentor och släppa fram kvinnorna "på riktigt". Men det är min personliga åsikt, jag kan naturligtvis ha fel.

Detta "radikala grepp" att få fler kvinnor i politiken kanske inte heller är självvalt. Det kan ju också vara så att det är svårt att få karlarna att ställa upp med alla dessa rödstrumpor, vem vet?

Jag håller med om att det behövs fler kvinnor inom politiken för att få en bättre dynamik i diskussioner och beslut men om alla partier gjorde som Vänstern skulle vi få "en hönsgård med några få tuppar" och det skulle inte heller vara bra. Jag har jobbat på både kvinno- & mansdominerade arbetsplatser och inget av det är riktigt bra. Man skall ha en blandning om det skall bli ett bra klimat.

Inga kommentarer: