torsdag 13 oktober 2011

Tack Håkan Juholt!

Du har fått mig att äntligen förstå hur det gick till när människor i Malung-Sälens kommun trodde, och spred felaktiga rykten om, att jag satt kvar som ordförande i Barn- & Utbildningsnämnden för arvodets skull!

Jag hade svårt att förstå hur detta rykte och denna sanning kunde uppstå eftersom jag utgick ifrån att människor som engagerar sig via ett politiskt uppdrag gör det för att man har ett genuint intresse av att vara med och påverka och förbättra, inte av en ekonomisk anledning.

Jag har nu insett att jag var alldeles för blåögd som trodde och förutsatte att alla hade lika ärliga avsikter som jag........

Jag har också insett att det är därför som jag inte "passar in" så bra i politiken! Jag är alldeles för ärlig och accepterar inte orättvisor. Det rimmar tyvärr illa med mycket inom politiken.

Jag är nog dessutom för mycket "doer". Jag kan inte sitta och vänta på att "någon" skall komma som en räddande ängel eller möjliggörare, det passar inte mig och min personlighet.

Nu skall det i ärlighetens namn sägas att det inte bara är via "de röda" som jag upplevt det oärliga inom politiken. I ett mail skrev en av kommunens topp-politiker följande:

"Vänner och politik hör tyvärr inte alltid ihop, men det gäller att hålla isär vad som är politik och vad som är privat."

Så oärlig kan jag inte vara! Jag kan inte slicka arsle inom politiken och spotta på samma person privat eller tvärtom.

För mig varar ärlighet längst och det kommer jag att fortsätta tillämpa!

Inga kommentarer: