tisdag 16 december 2008

Jag fick igenom två yrkanden - otroligt!!!

Igår kväll upplevde jag något jag sällan upplevt! Under Kommunfullmäktige behandlade vi budget 2009 och jag hade två yrkanden, ett gällande investeringsbudgeten och ett gällande föreningsbidragen - och båda bifölls! Till och med kommunfullmäktiges ordförande blev så förvånad att hon inte visste om hon verkligen skulle klubba beslutet eller inte. Både hon och jag är så vana att det jag (eller någon annan i Malung-Sälenpartiet) föreslår röstas ner.

När det gäller investeringsbudgeten yrkade jag på att den anskrämliga tomma baracken vid Malung-Sälens gymnasieskola/Centralskolan skall rivas 2009 och inte 2010 som föreslagits. Hösten 2007 blev personalen på de båda skolorna uppmanade att snabbt tömma baracken för att den skulle rivas och nu var förslaget att den skulle rivas först 2010. Kostnaden är beräknad till 200 000 kronor så det är inga astronomiska summor som gäller.
Men nu blir det rivning 2009 och det känns bra med tanke på att baracken är fruktansvärt ful och gör att det första intrycket när man kommer till skolorna blir mycket sjaskigt.

Nästa yrkande gällde föreningsbidragen. Enligt kommunens gällande regler skall föreningarna lämna in en ansökan om bidrag under maj månad för nästkommande år. Med ansökan skall man bifoga årsmöteshandlingarna (verksamhetsplan, verksamhetsberättelse, revisionsrapport, budget och resultatrapport).

Malungs Parkförening UPA lämnade in sin ansökan i slutet av oktober (5 månader för sent) och det finns inte en enda bilaga med ansökan. Ansökan består av en enda mening: "Malungs Parkförening ansöker härmed om driftbidrag för 2008 med summa 650 000 kronor".

Jag är absolut inte emot att Malungs Parkförening skall beviljas driftbidrag men jag tycker att det är ett hån mot övriga föreningar att den förening som beviljas 34,5 % av hela föreningsbidragspotten varken skall behöva lämna in sin ansökan i tid eller följa de regler som finns i kommunen gällande föreningsbidrag. När ansökan togs emot i kommunen skulle det varit enkelt att begära in de handlingar som är nödvändiga för att ansökan skall vara komplett.

Nu blev i alla fall beslutet att handlingarna för att göra ansökan komplett skall krävas in av Malungs Parkförening.

Det här är ett typiskt bevis på "Vi gör som vi alltid har gjort, oavsett vilka regler och bestämmelser som egentligen gäller"!

1 kommentar:

Anonym sa...

Flaggan i topp. Det blev en med....???? Ja men se där ja det kan vara så att isen för MSP är bruten? Eller frias det till MSP för att senare fiska lite medhåll i voteringar som majoriteten kanske inte själva är så överens i?

Konspiration ger motion för lilla huvudknoppen ;-)