måndag 8 december 2008

Är det någon idé att vi politiker tar några beslut när tjänstemännen ändå gör som de vill?

Det är ganska fantastiskt. Den 24 september 2008 tog Barn- & utbildningsnämndens arbetsutskott beslutet:

att
uppmana Tekniska förvaltningen att snarast slutföra den påbörjade processen med att stänga av skolgården för motorfordonstrafik med hjälp av bom eller liknande

Beslutet grundade sig på att vi sedan 20 november 2007 diskuterat frågan med Tekniska förvaltningen eftersom det är ett stort problem att såväl elever som lärare åker in på skolgården på Malung-Sälens gymnasieskola/Centralskolan och parkerar sina bilar, detta trots att man byggt en ny, stor parkering framför skolan där det finns gott om platser.

Det är mycket farligt för eleverna som skall gå över skolgården till Blå Hallen när de skall ha Idrott och hälsa. Bilarna som kör in på skolgården kommer många gånger i väldigt hög fart och nu när det är halt är det mycket svårt att stanna.
Som ordförande i Barn- & utbildningsnämnden är jag ytterst ansvarig för elevernas arbetsmiljö och säkerhet och i dagsläget är det långt ifrån en acceptabel situation.

Den 27 november 2007 fick jag ett svar från Tekniska förvaltningen att det blivit för kallt att sätta upp en bom då marken frusit och att man nog skulle "skratta åt dem" om de började gräva i december. De undrade om jag kunde tänka mig att vänta till i vår (2008).

Den 19 december 2007 föreslog jag Tekniska förvaltningen att man kunde stänga av skolgården med "betonggrisar" eller liknande för att slippa grävningen.

Den 26 mars 2008 kontaktade jag återigen tekniska förvaltningen och meddelade att det var dags att göra någonting åt avstängningen så att vi inte återigen skulle få problemet med bilar som körde in och ställde sig på skolgården.

Den 19 april 2008 påminde jag om mina frågor som jag inte fått något svar på och fick den 21 april 2008 svaret att "Arbetsbelastningen är stor för oss på Tekniska förvaltningen. Vi försöker prioritera så gott det går. Eftersom det kommer att pågå arbete med demontering och borttransport av ramperna, eventuellt under maj- juni, är det opraktiskt att ordna hinder dessförinnan. Vi siktar på att göra något, i samråd med skolan, före höstterminens start."

Den 24 september 2008 togs sedan beslutet i Barn- & utbildningsnämndens au (se ovan) för att frågan skulle lösas en gång för alla.

Den 23 oktober 2008 mailade jag Tekniska förvaltningen för att kolla hur långt de hade kommit i arbetet med tanke på att man skulle hinna åtgärda saken innan det blev tjäle i marken.

Den 24 oktober 2008 får jag följande svar från Tekniska förvaltningen:
"Avspärrning skolgården. Det har visat sig att kostnaden för åtgärderna gör att det klassas som en investering. Ärendet ingår i det förslag till investeringar som för närvarande tas fram inom Tekniska förvatlningen. Prioritering mellan olika åtgärder får visa om åtgärden kan komma till stånd under 2009. Eventuellt kan provisorisk avspärrning göras med snövallar under vintern."

Jag svarar då:
"Eftersom det handlar om elevernas säkerhet och vi som politiker har det yttersta ansvaret för elevernas arbetsmiljö (där säkerheten är en stor och viktig bit) måste bilarna bort från skolgården snarast. Det går inte att vänta på någon snö som kanske kommer. Därav beslutet i BUN:s AU om en omedelbar åtgärd. Det kan under inga omständigheter vänta till 2009! "
(Kopia på detta gick till kommunchef, skolchef, BUN:s au, kommunalråd samt oppositionsråd)

Nu är det den 8 december och än är ingen skolgård avspärrad, skolgården används som parkering och på de nybyggda parkeringarna vid skolan finns det gott om tomma platser.

Undra om det finns någon "Lex Maria" eller "Lex Sahra" man kan anmäla sådant här till?!
Kommunens revisorer kanske? De skall ju kolla om fattade beslut verkställs.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag tyckker bestämt att ALLA tjänstemän i kommunen inom det snaraste bör påminnas om vad deras arbetsuppgift är och inebär!

Har jag fattat totalt fel när jag i min enfalld tror att tjänetemännen är dom annställda som utför jobbet och uppdragen som kommer till deras bord, oavsett om uppdraget gillas eller ej av den enskiljda tjänstemannen?

Min chef kan många gånger ge mig direktiv om saker som skall utföras som jag inte alltid tycker är roligt eller som anndra "skrattar" åt. Om jag då skulle få för mig att strunta i uppgiften tror jag nog att chefen åberopa arbetsvägran. Nej så tröttsamt, är det så här kommuner fungerar(eller inte fungerar) så är det absolut inget konstigt med att budgeten år efter år påvisar taskiga siffror.