söndag 22 augusti 2010

Är det någon gång OK att bli sexuellt utnyttjad eller sexuellt trakasserad?

På förekommen anledning frågar jag mig det.....

I media har man de senaste dagarna kunnat läsa om "tunga" S-politiker som varit inblandade i sexköpsskandaler. Läs artikeln i Aftonbladet här.

När jag läser det undrar jag om det är någon slags "synonym" med högt uppsatta S-politiker eller om det bara är en tillfällighet....

Vad jag menar med det? Jo jag har varit med om en händelse som i och för sig inte var lika "allvarlig" som den som beskrivs i Aftonbladet men ändå mycket obehaglig.

Det var i december förra året det hände. En av kommunens "stora" S-politiker gick över gränsen! Det var på en restaurang i Malung. När vi var på väg därifrån stannade vi till vid det bord där han satt för att prata med några personer. När vi står där händer det man inte tror att man skall råka ut för....plötsligt sticker han in sin hand under min kjol och smeker mig på baken!

Med tanke på att han vid ett flertal tillfällen på Kommunfullmäktige suttit bakom mig och häcklat mig och det politiska parti jag företräder så tror jag knappast att han stack in handen under kjolen för att han tycker så mycket om mig.....

Varför tar jag upp det här nu? För det första har jag försökt att lägga det här bakom mig, i första hand för hans sambo och barns skull, och för det andra blev jag så chockad när det hände så jag blev mer eller mindre handlingsförlamad.

När jag läste den här artikeln i tidningen så "blommade det upp igen" för mig. Och det känns mycket obehagligt. Och samtidigt blir jag så förbannad på mig själv för att jag inte vidtog några åtgärder direkt när det hände.

En annan anledning är den radiointervju Johannes Rosendal gjorde med mig häromveckan som handlade om mobbing av små partier. Det känns som om den här händelsen kan räknas in i den kategorin.
Lyssna på intervjun här.

Så nu är frågan: Vad gör man med det här så att det inte upprepas? Anmäla eller glömma och hoppas att det var en "engångsföreteelse" för honom?

5 kommentarer:

Johan Lisra sa...

det här blogginlägget är väl en lagom varning åt mannen ifråga?

Ann-Louise Eklund sa...

Det kanske är tillräckligt för att det inte skall upprepas?

Anonym sa...

"i första hand för hans sambo och barns skull" - Det är väl för just deras skull det borde komma fram. Gissar att du varken är den första eller den sista som det tafsas på...

Ann-Louise Eklund sa...

Anonym: Det har du kanske rätt i.

Malin sa...

Måste hålla med "Anonym" just med tanke på sambo och barn ska det komma fram, genom anmälan eller ej. Har han gjort det en gång gör han säkert om det.