tisdag 30 september 2008

Kommunfullmäktigesammanträde

Igår kväll var det åter dags för sammanträde i Kommunfullmäktige i Malung-Sälens kommun. Det började med en mycket intressant dragning av Jonas Persson om Sälen Trysil Airport. Det skulle vara en höjdare för vår kommun. Vilken möjlighet att bli än mer tillgänglig för alla de som vill besöka vår vackra kommun.

På sittande möte fick jag (ordförande i Barn- & utbildningsnämnden), kommunstyrelsens ordförande Tom Martinsson (m), socialnämndens ordförande Kristina Bäckman (m), kulturnämndens ordförande Gun Byttner (m) samt miljönämndens ordförande Ulf Andersson (m) följande fråga:
"I ett 20-tal kommuner har man hittills under innevarande mandatperiod ändrat majoritet, vilket lett till att ordföranden i nämnder och styrelser lämnat sina platser. Troligen med omtanke om kommunens bästa och för att få en tydlig ledning samt - inte minst- att följa normala demokratiska principer inom politiken.
Av dessa 20 kommuner är det en som skiljer ut sig och det är Malung-Sälens kommun, vilket bl. a lett till att det råder förvirring, otydlighet och osäkerhet ute i kommunens olika förvaltningar och verksamheter.
Därför vill jag fråga .........nämndens ordförande:
Tänker du sitta kvar eller lämna ditt uppdrag som ..........styrelsens ordförande?"

Det var sedan undertecknat av respektive vice ordförande.

Det är lite märkligt att en för dem så viktig fråga bara kastas ut på bordet i sista minuten på det här sättet för den här frågan borde ju inte vara en fråga som bara dök upp på gruppmötet?

Vi valde samtliga att vänta med att svara på frågan till nästa sammanträde. Mitt spontana svar igår var:
"Det här är en mycket viktig fråga som behöver noga eftertanke, inte minst med tanke på att de som valt mig gjort det för att de ansåg att jag skulle göra ett bra jobb på uppdraget. De gav mig ett stort förtroende som jag inte bara lämnar utan ordentlig eftertanke. Jag vet också att de ville ha en förändring, inte bara en komplettering av några nya spelare i ett gammalt lag. Detta gör att jag väljer att besvara frågan vid nästa möte."

Ja, livet rullar vidare mot nya utmaningar. Det bara att spotta i nävarna och jobba vidare.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hahhaha svårt att hålla mig för ett skratt. Lagen är prövad och där med basta. Före utspel och trams så kanske man ska ta och kolla upp vad moder justitsia har att förtälja. Enligt herrarna i sandlådan så är det av största vikt med en bred majoritet för att styra Kommunen. Ja och se vad dom fick om inte en väldigt bred styrning av Kommunen :-) Så WTF gnäller dom för? Och om nu det är så att Malung-Sälens kommun är den enda av ett 20 kommuner i samma läge i Sverige JA MEN SÅ BRA.....EN CHANS ATT SÄTTA KOMMUNEN PÅ KARTAN !!!!!!

Jag ställer mig frågan vart i Sossarna och Vänsterns stadgar hittar man den lilla klausulen

"Här i vårat parti får du vara med om du är riktigt bakåtsträvande och otroligt rädd för förändringar. Vi står för att bevara allt som det alltid har varit. Vi tycker inte att yngre människor har förnuft och vett att tänka själva, därför är de äldres ord lag. Jag lovar och svär att jag ska sitta på mina politiska uppdrag tills jag tappar talförmågan och blir utburen. Allt för att INTE släppa in nytänkande och yngre eventuella hot som medlemmar. Jag tänker INTE lyssna på människor med annan åsikt och absolut ingen som tillhör ett anat parti än mitt. Vi vet bäst och det är vi som byggt upp Sverige"

Jag kan inte hitta det i någon skriven text men någonstans måste detta stå eftersom detta sätt oftast är brukligt bland de med denna politiska tillhörighet.

Själv är jag mer rädd om den domokratiska ordningen och vill verkligen hoppas och tro på att vett,etikett och bra förslag ska komma fram i stället för trams och blockpolitik.

Ann-Louise Eklund sa...

Ja du, den klausulen borde man kunna hitta någonstans för jag tycker att det känns som om det är en devis som många verkar leva efter.

Någon kanske har sett den någonstans? Tipsa gärna i så fall.

Anonym sa...

är de inte dags att lämmna denna sandlåda snart ???
ni måste ha väldig brist på uppmärksamhet /limabo

Ann-Louise Eklund sa...

Hej "anonym limabo". Med tanke på din kommentar så tror jag att du endera är väldigt dåligt insatt i situationen, är felinformerad (som dessvärre många är av en eller annan sjuk anledning) eller helt enkelt avundsjuk på kreativiteten som trots allt djävulskap spirar hos några av oss!