söndag 15 februari 2009

Är det så ovanligt att bry sig om andra människor?

Det förvånar mig att det fortfarande är så att det finns människor (framförallt inom en av våra stora föreningar i kommunen) som inte förstått vad Idrottsrådet Malung-Lima-Sälen är och gör och som sprider en felaktig bild till andra. Varför? Varför är de så rädda för föreningar i samverkan? Varför är de så rädda för föreningar som hjälper varandra? Och varför är de så rädda för att det finns en möjlighet att köpa de tjänster som man inom en förening har svårt att få någon att göra? Det är inte farligt - det är genialt!

Sen förvånar det mig att det fortfarande finns människor som tror att det bara är jag och min man som jobbar på Idrottsrådet och att vi gör det för egen vinnings skull! Är det verkligen så ovanligt och otroligt att vilja göra någonting för att förbättra och utveckla för andra än sig själv? Att drivas av att hjälpa andra? Egentligen kanske det säger mer om dem som har den här sneda verklighetsbilden - att de aldrig gör något som inte gynnar dem själva!

Idrottsrådet Malung-Lima-Sälen startade 2002 och finns i lokalerna på Idrottens Hus på Fällen tillsammans med en rad andra föreningar. Idrottsrådet har i dagsläget fem anställda och på Idrottens Hus har Malungs Golfklubb och Malungs OK Skogsmårdarna sina kanslier med daglig personal. Idrottens Hus är alltså en arbetsplats för 7-10 personer (lite beroende på säsong) det är inte ett ställe som finns till för att jag och min man skall ha något att göra och kunna ta ut lön som några vill hävda och sprida! Det är en genialisk lösning för idrottsföreningarna och underlättar för dem så att de kan ägna sig åt det som de helst vill - det idrottsliga.

Så nästa gång du hör något negativt om Idrottsrådet Malung-Lima-Sälen och Idrottens Hus - fundera på vem som säger det, vad han eller hon kan ha för motiv att säga det och framförallt be dem förklara varför de säger som de gör!

Inga kommentarer: