torsdag 26 november 2009

Ideell idiot, bara ideell eller bara idiot?

Ja, ibland kan man ju undra vad man håller på med...

Startade dagen med att skjutsa äldste sonen till rälsbussen klockan 5,20. Dreamhack i Jönköping hägrade. Fullastade med datorer, skärmar och ryggsäckar hoppade sonen och hans kompis på tåget. Jag åkte hem och hoppade i säng ett tag till!

Jobbade några timmar, gick på Rotary och lyssnade på ett föredrag om årets Skinnarebygd och åkte sedan vidare till Fiskbilen och köpte ett kilo räkor.

Strax före 15,00 var det dags för nästa son att packa sig iväg. För hans del var det en resa till Stockholm som stod på programmet. Cosmonova och julmarknaden på Skansen närmare bestämt.

Tillbaka till jobbet och jobba några timmar och klockan 17,00 var det dags för föreningsmöte nummer 1: Korpföreningen Malung-Sälen Skate. Några engagerade unga killar på plats - jättekul! De är jätteduktiga.

Därefter en föreningsbesöksträff med Malungs Simsällskap. Också ett intressant och positivt möte.

Som kronan på verket var det sedan dags för kvällens sista möte, styrelsemöte i Korpföreningen Malung-Sälen. När det mötet var slut var klockan 21,45 - tiden går fort när man har roligt!

Snabbt in i bilen för att precis före stängningsdags få en mosbricka på Nisskiosken - något sen middag, men bättre sent än aldrig!

Så jag frågar mig än en gång: Ideell idiot, bara ideell eller bara idiot?

God natt och sov gott!

1 kommentar:

Anonym sa...

Ibland kan man faktiskt undra... jag brukar tänka samma sak. Jag har tackat nej till pengar som ger mig lön för att satsa på ungdomarna, jag har även jobbat ideellt åt kommunen bara för att några ungdomar ändå ska få vad det ämne de ville ha i skolan, men efter ca en termin har jag ffått besked att jag får lön för det jag gjort, så ttill slut fick jag dock betalt, men innan det var klart kunde jag ju inte bara skita i ungdomarna. Tänkte då i bland "jag måste vara den mest dumma som finns och kanske enda person som arbetar gratis som lärare till kommunen".
Som sagt det är massor av tid och engagemang som jag lagt ner på ideelll verksamhet, liksom andra i min familj.
Men tänk om alla förstod hur mycket GLÄDJE man får tillbaka, då skulle kanske fler engagera sig. Sen finns det dock personer som gör att den ideella verksamheten också blir slitsam och det är när en del alltid bara tänker utifrån sina egna eller sitt eget bästa. Det har jag tyvärr råkat utför och då sugs energin snabbt ut ur kroppen på en.
Så jag förstår exakt vad Du menar då jag också brukar tänka på att jag måste vara en idiot som tackar nej till vanligt lönearbete för att utföra ideellt arbete, men ett leende och skratt och förtroende från ungdomar är värt mycket mer än pengar i plånboken och jag ångrar inte en timme med dem, däremot skulle jag gärna sluppit en del "galna" föräldrar som ser medaljer som hägrar i första hand och inte en liten människa som de trampar ner på vägen dit.
Kram och ha en bra dag, du vet nog vem jag är!