torsdag 5 november 2009

Intressant information!

På dagens Rotarymöte föreläste Christer Grus, Dalarnas Tidningar, om papperstidningar och framtidens tidningar på webben. Det var intressant. Det var också intressant att på en fråga om tidningen har någon policy som säger att man som journalist inte skall skriva om egna intressen och egna föreningar var svaret - JA! Man skall inte skriva om egna intressen.

Intressant, läs gärna artiklarna nedan genom att klicka på länkarna:


Artikel 1

Artikel 2

Christer berättade också att vår lokalreporter i Malung, Sören Haga, skall rösta på Kristdemokraterna i nästa val! Varför? För att de föreslår en höjning av pensionsåldern till 72 år... Ha, ha...


7 kommentarer:

Anonym sa...

Men hallå hur kan han då få fortsätta har Christer inte förstått att han bara skriver artiklar för hans eget intresse.

Ann-Louise Eklund sa...

Anonym: Uttrycket "det är inte lätt att lära en gammal hund att sitta" passar nog väl in här.

Anonym sa...

men vadå, ska en reporter inte få ha intressen. han jagar ju älg, håller på med hockey,föreningsmänniska, dansbandsveckan m.m m.m om man inte får skriva om det som kan va ens egna intressen så blir det ju inte mycke att skriva om. tänk att ni e så avundsjuka på MIF. lägg ner lika mycke ideell tid som många personer i föreningen så kanske ni själva snart har en lika framgångsrik förening.

Ann-Louise Eklund sa...

Anonym: Jag förstår faktiskt inte var skrönan om någon avundsjuka på MIF kommer ifrån. De är väl bra på det de gör likväl som att många andra föreningar är bra på det de gör.

Jag har själv jobbat ideellt i föreningslivet i ca 25 år och trivs alldeles förträffligt med det. Jag har suttit i MIF:s damfotbollsstyrelse och trivdes ypperligt med det också. Det är i många avseenden en välordnad förening, jag har aldrig påstått något annat. Jag antar att "skrönan" om någon slags motvilja mot MIF kommer från någon avundsjuk människa med låg självkänsla som känner sig hotad av någon anledning. Någon annan förklaring kan jag inte se i dagsläget.

Men nu rörde ju inte mitt inlägg MIF och föreningslivet utan en tidnings policy om att skriva artiklar "i egen sak", inget annat, och den policyn är inget jag hittat på utan något Dalarnas Tidningar har infört. Det har inget med MIF:s framgångar eller liknande att göra.

Så ett tips: läs inläggen mer noggrant nästa gång så att du inte blandar ihop äpplen och päron (de är i och för sig gröna båda två men ändå).

För övrigt är jag engagerad i flera framgångsrika föreningar, till exempel Korpen Malung-Sälen, Malung-Sälenpartiet, Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet med flera och jag trivs ypperligt med att vara ideell!

Anonym sa...

En liten undran,ska man dra slutsatsen att tidningsreportrarna inte får/bör skriva om sådant som rör egna intressen? iaf verkar det vara policyn som Christer G säger, men han själv brukar rapportera från Täcksbergslaget, o andra grannlaget i Björbo och deras årliga älgfest. Är det av eget intresse så att det vore bättre om Haga skrev om det medans Christer rapporterade om Dansgalan?

Ann-Louise Eklund sa...

Anonym: Det var nog inte i första hand betoningen på "intressen", för det har ju de flesta människor massor av utan just att skriva om aktiviteter i den eller de föreningar där man själv är i styrande ställning.

Det är nog helst det som tidningen tycker är lite känsligt eftersom det ibland kanske kan vara lite svårt att vara objektiv då.

Men för att få ett exakt svar rekommenderar jag dig att ringa upp Christer eller Eva Wirén på Dalarnas Tidningar.

Anonym sa...

Tack för svaret!
Med ordet intresse menade jag inte intresse som en hobby utan det skulle definieras "egen vinning" dvs i egen sak. För det vore ohållbart om journalister inte fick skriva om saker de är intresserade av.
Önskar alla en bra dag!