torsdag 12 november 2009

Ops! Hur tänkte de nu? Del 3.

En annan spännande fråga som var uppe på Kommunstyrelsen i tisdags var den angående ny pistmaskin till Sportfältet i Malung. (De köpte en ny för 3 eller 4 år sedan.)

Enligt förslaget skulle driften bli billigare med en lite billigare pistmaskin och så skulle man kunna spara in en garagehyra. Det framgick ingenstans i underlagen vad dagens kostnad är och vad man "förlorar" i värde på den "gamla" (som egentligen är ganska ny). Man hade också räknat in en personalkostnad för att köra pistmaskinen för den skulle inte köras av ordinarie personal. Nej, man hade istället tänkt lösa det genom att ta in en pensionär som skall göra jobbet. Vad säger facket om det? De brukar ju vara snabba med att reagera när arbetsuppgifter skall läggas på någon annan.

Jag funderar också på argumentet att man skall köpa en pistmaskin som är billigare i drift. Varför gjorde man inte det redan när man köpte en ny för 3-4 år sedan? Tekniskas ekonomi har ju varit hårt ansträngd under flera år och man har "jagat" kostnader att dra ner på. Varför köpte man då en onödigt dyr, onödigt stor maskin då? (För bevisligen klarar man ju sig med en mindre, billigare!)

Funderar också på varför kommunen överhuvudtaget skall köpa in en egen pistmaskin när man fått erbjudande av en privat entreprenör som kan göra jobbet och tillhandahålla maskinen. Man får då också arbetet utfört av ett proffs.

Nej, det här luktar som så ofta "under bordet uppgörelser" där någon eller några andra styr och sätter agendan!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Skulle vilja att du redogör för begreppet pensionär som ska köra pistmaskinen enligt förslaget. Vem presenterade förslaget på kommunstyrelsens möte?
Kan det finnas mer fakta som du inte vet? Vad har du för förslag på hur skidspåren bäst ska göras. Jag föstår att du själv är engagerad i spårhållningen eftersom du arbetar för idrottsrådet och har ett intresse för idrott. Eftersom förslaget från entreprenören som är proffs inte godtagits så vore det intressant att veta om du har någon mer idé på hur kommunen löser denna fråga. Ska kommunen ha skidspår preparerade för innevånarna? Eller ska det göras på något annat sätt. Vore intressant om du kan utveckla dig i frågan.
Tack!

Ann-Louise Eklund sa...

Svar till Anonym: Det var Hans-Göran Larsson, teknisk chef på kommunen som föredrog ämnet, efter ajournering av punkten till efter lunch. Jag tror inte att H-G gjorde någon närmare redogörelse för vem pensionären var. Kanske någon som tidigare varit anställd inom kommunen, vet faktiskt inte.

Det kan säkert finnas mer fakta som jag inte känner till, det är inte helt ovanligt att man undanhåller vissa fakta för att "få som man vill".

Det viktigaste är egentligen inte hur skidspåren görs utan att saker och ting går rätt till, alltså att om arbete skall läggas ut på entreprenad skall de som är intresserade av att göra arbetet ges möjlighet. Det är en sak om det handlar om en privat firma men nu är det kommunen och våra skattepengar och då måste man kunna förvänta sig en seriösare hantering av ärendet.

Förslaget från entreprnören kom inte längre än till ansvarig chef. Det lyftes aldrig upp till politisk behandling. Det tycker jag att man kan förvänta sig.

Jag är inte själv engagerad i spårhållningen vid ishallen utan det viktigaste för mig är att saker och ting sköts på rätt sätt och i dagsljus. Lösningar under bordet eller på släktträffen accepterar jag inte.

Vi skall absolut ha preparerade skidspår i kommunen. De flesta övriga skidspår sköts av föreningar som sedan får ett spårhållningsbidrag. Det kan vara en lösning i Malung också.

Anonym sa...

Jag förstår att all fakta inte kommit fram och jag förstår inte heller varför inte det kommer fram. Jag har hela tiden poängterat att vi ska tala om vad föreningen gör i ideella timmar på spåret eller vilka rena kostnader i investeringar som föreningen gjort för att inte det ska skapa oro i leden, men tyvärr kommer inte det fram. Har förstått att många tror att kommunen satsat allt, men det är inte så. Vet inte av vilken anledning det inte kommer ut. Idag vill jag inte säga mer förrän allt är klart, men saker förvånar mig. Ett erbjudande finns som innebär förändringar där kostnaden för spårhållningen är lägre än tidigare års kostnad, även lägre än förslaget som kommit från den "andre entreprenören" och det är inte en pensionär som ska göra arbetet. Förstår inte varför det inte kan komma fram isåfall, jag kan inte se att det är något fel i det förslaget så att det inte lyfts upp, men det ska jag ta reda på så återkommer jag i den frågan. Saker och ting ska ske på rätt sätt. Önskar alla en bra dag!

Ann-Louise Eklund sa...

Svar till anonym:
Jag vet att föreningen har satsat mycket pengar i anläggningen genom åren, vilket är jättebra, och det är verkligen synd att det inte når ut. Det är exemplariskt och skulle efterföljas av fler föreningar i kommunens anläggningar.

Det är jättesynd att det här andra, kostnadseffektiva alternativet, inte presenterades på mötet. Det hade säkert klargjort en massa. Men det är lite typiskt tyvärr. Man lägger inte fram alla fakta och "kör på" för att man vet att man har "mandatet" eller "makten" att bestämma. Detta skapar bara frustration och ilska på många håll, av förklarliga skäl.

I den bästa av världar har man en öppen och ärlig dialog och kommnen och föreningslivet samarbetar. Då tror jag att vi kan göra mycket positivt i vår kommun.

Tack för dina synpunkter. Ha´ en trevlig helg.