måndag 27 september 2010

Bifall av motion - härligt!



På dagens Kommunfullmäktigesammanträde inträffade något som inte händer så ofta - jag fick en av Malung-Sälenpartiets motioner bifallen! Jo det är faktiskt sant! Motionen rörde enhetlig skyltning av fastigheter med kommunal verksamhet och att man snarast skall se till att skyltarna följer den av Kommunfullmäktige beslutade grafiska profilen och "Kommunikations-, informations- och marknadsföringspolicyn".
Kommunstyrelsens förslag var att motionen skulle anses besvarad men på mötet efter votering blev beslutet att den skulle bifallas.
Yrkandet i motionen löd:
"Att kommunen snarast skyltar enligt beslutad grafisk profil på de fastigheter där man bedriver kommunal verksamhet."
Voteringssiffror:
Bifall - 17 st.
Besvarad - 10 st.
Avstod: 11 st.

6 kommentarer:

Fredrik sa...

Hejsan! jag ville bara fråga vart ni står i frågan ang. om att lägga ner vissa gymnasielinjer? Jobbar vi inte mot fel håll om dom läggs ner? Hur mycket kan det finnas att tjäna på två lärare varav en på halvtid om man lägger ner?

Mvh Fredrik

Anonym sa...

Är meningen då att alla verksamheter ska ha en skylt där det endast står förvaltningens namn samt Malung-Sälens kommun, liknande den för Socialförvaltningen? Eller finns det skrivet någonstans hur denna enhetliga skyltning ska se ut?

Ann-Louise Eklund sa...

Fredrik: Eftersom det här är min personliga blogg kan jag bara svara för mig personligen. Jag tycker inte att det finns något egenintresse i att lägga ner program som ungdomar vill gå. Problemet när det gäller estetprogrammet är att det år efter år varit färre och färre som sökt programmet, i år endast 3 stycken. Det samma gällde Omvårdnadsprogrammet för några år sedan. Det var ett bra program, arbetsmarknaden är suverän men ungdomarna ville inte gå. Industriprogrammet med sågverksinriktning lika så. För få ungdomar var intresserade av att gå. Malung-Sälens gymnasieskola är en liten gymnasieskola i en liten kommun och har därmed inga möjligheter att erbjuda alla program. Vi måste acceptera att vissa ungdomar får studera på annan ort. För min del är det viktigast att man får gå det man verkligen vill. Det är mycket olyckligt att det är så få sökande till vårt estetprogram för vi har ett par av landets bästa lärare. Jag hoppas att vi kan jobba vidare med någon form av musikutbildning i Malung, med dessa kompetenta lärare vid rodret.

Ann-Louise Eklund sa...

Anonym: Förutom kommunens logga och namn kan jag tänka mig att det är verksamhetens namn som skall stå, inte förvaltningsnamnet. Till exempel: Malung-Sälens kommun - Centralskolan, Malung-Sälens kommun - Kringlan, Malung-Sälens kommun - Förskolan Ekorren o.s.v.

Anonym sa...

Hej
Jag undrar varför man lägger ner nu, när niorna ska söka. Jag vet att det finns 3 intresserade i en av niorna och då bör det finnas fler totalt. Varför inte lägga ett minimiantal på kursen istället och vänta in så att ni får rätt antal faktiska sökanden att lägga det politiska beslutet om nedläggning på. Mvh Ingela

Fredrik sa...

Hej igen!
Vad är det huvudsakliga skälet till att programmet läggs ner isåfall?
Om det nu är 3 stycken som studerar programmet varje år här på hemmaplan. Vore inte det bättre än att betala utbildningen för dom 3 någon annan stans?
Eller ska Malung bli ett pensionärssamhälle? är det det som politikerna strävar mot?
Vad har gjorts för ungdomar i åldern 15-20 dom senaste fem åren? Är det en tillfällighet att alkoholintaget av unga är bland dom största i länet?
Många frågor, hoppas på svar!