torsdag 9 april 2009

Är den ekonomiska krisen slut i Malung-Sälens kommun???

Den 26 februari 2009 gick kommunalrådet ut till alla anställda i Malung-Sälens kommun via e-post och informerade om den hårt ansträngda ekonomin och uppmanade till återhållsamhet. Han skrev bland annat:

De hårda ekonomiska villkoren kommer säkerligen att tvinga oss i den politiska majoriteten till svåra ställningstaganden. Våra politiska hjärtefrågor ska inte läggas åt sidan, men ambitionsnivån måste anpassas efter de ekonomiska realiteterna.

Största möjliga sparsamhet måste gälla på alla fronter; investeringar, inköp, kurser/konferenser, resor, vikariat, nyanställningar m.m.

Kurt Podgorski

Undra vad som har hänt sedan dess för nu verkar krisen vara över?

Vad grundar jag det på?

Jo, när jag skulle gå och äta lunch idag stod några av de anställda på Socialkontoret utanför entrén och slet i plasten runt en pall med nya möbler från Edsbyn likt barn på julafton!

Jobbar man bättre och effektivare med nya kvalitetsmöbler från Edsbyn eller skulle man kunna tänka sig att köpa begagnade kvalitetsmöbler på Fyndlagret? Det hade varit mer smakligt, och framförallt billigare.

Det har varit liknande inköp när man på kommunkansliet bytt möbler. Då har möblerna köpts från Kinnarps.

Man kanske skulle kunna tänka sig att begrunda uttrycket:

Barn gör inte som du säger - de gör som du gör!"

Det talesättet kanske inte bara gäller barn utan även andra anställda inom kommunen som uppmanats att spara.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Min förhoppning är verkligen att man kommer att jobba bättre med nya möbler på Socialkontoret. Ställer mig mycket frågande till många saker som försegår inanför deras väggar. Även mycket frågande till den socialnämd som sitter nu. Det är människor som har rätt att dela ut tvångslagar på andra människor. Frågan är om en socialnämnd verkligen ska vara ett politiskt uppdrag? Men detta är en annan historia.

Ann-Louise Eklund sa...

Smina: Jag är beredd att hålla med dig när det gäller huruvida "folkvalda" skall ta detta viktiga ansvar för människors liv och framtid.

Du har ju god egen erfarenhet av verksamheten och vet vad du pratar om.

Anonym sa...

Ja det är nog en upplevelse som jag kunde ha varit utan men nu har jag den och jag tänker göra något bra av den. Ingen ska heller någonsin komma och påstå att det finns vissa regler som socialtjänsten måste följa därav deras handlande. Jag har förankrat mig mycket väl i Socialtjänstlagen och har det numera betygsatt på papper. Så jag har mycket tort på fötterna. Så det kanske är dax för en närkamp med omnämd myndighet ;-)

Jonas sa...

Med tanke på den lättja och inkompetens som genomsyrar nämnda förvaltning är det nog dags för en rejäl upprensning!