tisdag 15 december 2009

Pengar till utveckling!

Igår kväll fick Idrottsrådet Malung-Lima-Sälen det efterlängtade beskedet att ESF-rådet beslutat bevilja medel till en 5-månaders förstudie gällande personalpool inom föreningslivet - det är underbart!

Men sen höll jag på att bli gråhårig under arbetet med att skriva projektansökan!!! DET var ingen lek skall jag säga. Ett antal kompletteringar blev det men nu är vi i hamn.

Den 11 januari kan vi starta. När förstudien är genomförd är planen att söka ett treårigt genomförandeprojekt där man kan få "rull" på poolen.

Arbetsförmedlingen kommer att vara en viktig del i förstudien.

Målet med personalpoolen är att föreningarna kan få hjälp med olika typer av arbetsuppgifter och människor som av olika anledningar befinner sig utanför arbetslivet idag ges möjlighet till sysselsättning.

Med andra ord - alla är vinnare!

2 kommentarer:

Anette sa...

Är inte så insatt, men så sent som idag tänkte jag på om man skulle kunna få till ett samarbete mellan föreningar, studieförbund, kommun, arbetsförmedling, egentligen FK också, men de är helt omänskliga och hemska att ha att göra med. Just för att långtidssjukskrivna och arbetslösa ska få en meningsfull, uppmuntrande och stödjande daglig sysselsättning.Med alla tomma lokaler som finns i både Malung och Vansbro borde det gå att få till något bra.

Ann-Louise Eklund sa...

Anette: Jag håller med dig. Jag tror absolut att man kan få till något bra om man bara lyfter blicken och börjar samarbeta.