söndag 27 december 2009

Vad gör "ligisterna" på jullovet?

Ja, alltså de ungdomar som det skrivits så många spaltmeter om i våra dalatidningar under sensommaren och hösten. (Framförallt av en av våra lokala reportrar.)

Klottrar de ner fastigheter, snattar eller slår ner någon?

Vem vet, någon kanske gör det men jag vet att i alla fall två ur "ungdomsgänget" tillbringar åtskilliga timmar ute på skidor och snowboard - precis som "vanliga" ungdomar.

Förvånad? Hoppas inte det, för de är faktiskt inte så konstiga som man kan tro när man läser tidningen. Okej, de kanske har behov som inte "alla andra" har men för den sakens skull är de definitivt inte några odjur.


Jag tror till och med att en del av hela den här historien beror på vuxnas attityd mot dessa ungdomar. Med ett annat bemötande tror jag att flera av händelserna kunnat undvikas, genom att mötas med respekt och på rätt nivå helt enkelt.

Jag har sagt det förut och jag säger det igen: Jag försvarar absolut inte de handlingar som utförts men jag vägrar att ansluta till den hetsjakt mot ungdomarna som vissa leder eller anslutit sig till.

Inga kommentarer: