lördag 24 januari 2009

Det finns ingen politik i frågan om "älglovets" vara eller icke vara!


I dagens Falu Kuriren kan man läsa en artikel om den aktuella frågan gällande om höstlovet skall ligga vecka 42 eller 44 och tyvärr är artikeln helt snedvriden.
När man läser artikeln kan man tro att det är så att det är en fråga som den nya majoriteten skall "rätta till" vilket är helt fel. När beslutet togs i arbetsutskottet förra året var vi helt eniga i frågan med hänvisning till alla de skäl som framfördes. Det fanns ingen avvikande åsikt.

I onsdags när utvärderingen av lovflytten redovisades skulle inget beslut om läsårstiderna tas, det var bara utvärderingen som skulle diskuteras. Under diskussionens gång föreslog jag att eftersom det var ett så omdebatterat ämne så tyckte jag att frågan skulle beslutas av hela nämnden. När jag hade framfört min åsikt meddelade Ola att han också hade tänkt föreslå det. Läser man tidningen kan man få uppfattningen av att Ola och den nya majoriteten "tar till" det här för att ställa allt till rätta igen.

Ja, en tidningsreporter har all makt i världen att lyfta fram och vinkla artiklar hur som helst och det är mycket beklagligt när det blir så fel.

Och när det gäller det här med att "klamra sig fast" är det bara patetiskt.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Olika åsikter det är väl OK. Jag tänker osökt på filmen "Jägarna" och den mentalitet som råder i den när jag läser Mats Larssons uttalande, att satsningen på skateboardkulturen retar honom till vansinne. Jag tycker det är anmärkningsvärt och ovärdigt en representant för jägarkåren, dessutom kommunanställd. Det finns en värld, utanför sockengränserna. Jag antar att de som skriker högst även kommer att få lovet till v. 42
Jat tycker det är synd. I förlängningen tror jag att det skulle visa sig att v. 44 vore det ultimata ur utbildningssynpunkt för alla.

Anonym sa...

Ja men det är frustrerande när man vet hur saker går till och sen hur det beskrivs i den lokala pressen. Jag blir mycket provocerad och anser att dessa små by journalister är ett stort hot mot demokratin som framställer frågor helt efter egen åsikt och inte ett dugg objektivt. Att sen ha olika åsiketr i frågor är en helt annan sak, men då ska också dessa olika åsikter framställas på ett korekt och sakligt sätt. Men att odla rena lögner och förtal genom media är mer en diktatur än en demokrati.

Hur ska man komma till rätta med detta problem?

Anonym sa...

Journalister vinklar väl i allmänhet sina artiklar. Över huvud taget tycker jag att vår lokalsida är ointressant och för det mesta ej läsvärd. Detta gäller FK och MT. Jag tycker vidare att artiklarna gällande just det här höstlovet är så vinklade och spär på fördomar mot t ex alla som är intresserade av skateboard. Egentligen skulle man väl bara behandla det som luft, men har uppsåtet varit att reta upp en del, så måste jag tyvärr erkänna att skribenten Haga har lyckats med mig i alla fall. Jag tycker att det var kränkande för alla som verkligen tycker om att skejta och för oss föräldrar som har skejtande barn - att läsa att skateboardkulturen retar någon till vansinne. Min förståelse för jägarkåren blev i detsamma väldigt liten. Det finns faktiskt inslag i älgjaktsveckan som inte är direkt smickrande för den kåren.

Anonym sa...

Givetvis är ALL journalistik vinklad eftersom det just är en människa som skriver eller rapporterar om en nyhet. Men att journalsiten själv hittar på eller läggertill likväl drar i från kan man väl inte kalla journalistik? Att sen lägga in värderande ord som exempelvis "klamrat sig fast" tyder ju enbart på den så kallade journalistens högst personliga uppfattning och inget annat.

Anonym sa...

Hagas privata åsikt om hela frågeställningen och olika inblandade, såväl jägare, skejtare och politiker har genomsyrat artiklarna. Det säger väl egentligen mer om honom och hans journalistik än om själva sakfrågan. Det lämnar onekligen en sur eftersmak. Det är alltid synd när värdeladdade ord används.

Anonym sa...

Ja visst är det så att det säger mera om honom än vad det är han försöker att rapportera om. Men tyvärr så är det inte alla som läser tidningen med kritiska ögon och inte heller kan dra sig till minnes av artiklar och tidigare framställan i sakfrågan.

Anonym sa...

Jag noterar att denna upprörda debatt endast verkar existera i MT/FK. De malungsbor som läser NWT är således helt omedvetna om denna "ödesfråga". Kan det vara så att vissa skribenter har en osviklig förmåga att göra en höna av en fjäder, i syfte att komma åt sina meningsmotståndare?

Ann-Louise Eklund sa...

Tack för alla intressanta inlägg i frågan. Ja, det är väl tyvärr så att det ligger en hel del egna intressen i frågan och att det är därför det blir sådana proportioner i en tidning men ingenting i en annan.

Att ställa en kultur emot en annan är mycket lågt. Skejtkulturen är mycket viktig för skejtarna och jaktkulturen är mycket viktig för jägarna och de står inte i motsats till varandra.

Anonym sa...

Den här frågan har urartat!
Det är inte längre frågan om jakt eller pedagogik utan det är frågan om självutnämnde Haga-Janne Josefsson som tar chansen att skjuta den inbillade konkurrentmaffian (MSP+Korpen+Idrottsrådet) i sank en gång för alla. I Haga-Jannes föreställningsvärld är allt svartvitt, antingen är man god eller ond och de som inte är med oss är emot.
Själv föredrar jag också v 42 av pedagogiska skäl, älgjaktsskäl och inte minst rent egoistiska skäl (det är varmare i Spanien då) MEN JAG FATTAR INTE VAR SKATEBOARDEN KOMMER IN? Finns det fler otäckheter som vi kan förknippas med? Styckmord? Heroin? Djursex?
Johan B Lisra

Anonym sa...

Jag var lat och skickade mitt inlägg ovan ordagrant till Dalarnas Tidningar. Det hela är tydligen känsligare än jag trodde, sista meningen och därmed poängen "råkade" försvinna i hanteringen. Hoppsan??

Ann-Louise Eklund sa...

Ja du Jonas, vad konstigt att just den delen råkade försvinna! Märkligt.