torsdag 1 januari 2009

Yttrandet till Kammarrätten är inlämnat

Senast den 31 december 2008 skulle eventuella yttranden vara inlämnade och jag har inlämnat följande:

Yttrande i mål 2840-08

Kommunallagen 4 kap. 10a§ ”De förtroendevalda” är mycket tydlig. Den säger att fullmäktige får återkalla uppdragen för samtliga förtroendevalda i en nämnd:


1. när den politiska majoriteten i nämnden inte längre är densamma som i fullmäktige, eller

2. vid förändringar i nämndorganisationen.

alltså är det tämligen klart att Länsrätten i Dalarnas Län fattat det enda möjliga beslutet utifrån Kommunallagen, nämligen att upphäva kommunfullmäktiges beslut den 18 juni 2008 § 75, att återkalla uppdragen för samtliga förtroendevalda i samtliga nämnder i kommunen.

Men eftersom möjligheten att yttra sig över kommunens överklagande ges skulle jag, med hänvisning till kommunens 6 punkter som anges till grund till överklagandet, vilja framföra följande:

Punkt 1: Kommunen talar om ”den uttryckta folkviljan” och att Länsrättens dom står i direkt motsatsställning till Kommunfullmäktiges beslut. Sanningen är helt den omvända. Folkviljan sa i valet 2006 att man ville ha en förändring, inte en repris av tidigare år. ”Den nya majoriteten” bildades av ett fåtal politiker, inte som ett uttryck av folkviljan.Kommunen skriver också att ärendet är handlagt med beaktande av 5 kap. 40 § Kommunallagen, vilket är helt fel. I paragrafen hänvisar man till 5 kap. 32 § som säger ”Ett brådskande ärende får avgöras trots att ärendet inte har beretts, om samtliga närvarande ledamöter är ense om beslutet”, vilket man inte var: 16 ledamöter röstade emot beslutet och reserverade sig!

Punkt 2: Beslutet har inget uttryckligt stöd av 4 kap. 10 a § Kommunallagen (1991:900), tvärtom, det strider mot lagen.

Punkt 3: Det finns inga politiska förhållanden i fullmäktige som försvårar arbetet i nämnder och styrelse. Den nya majoriteten ((s), (v) och (c)) har majoritet i samtliga instanser.

Punkt 4: Presidier är beredande organ till nämnderna. Det är således i nämnderna de avgörande besluten tas och där har den nya majoriteten en tydlig majoritet. För övrigt har den nya majoriteten ordförandeposterna i samtliga nämnder förutom i miljönämnden där man har en moderat ordförande samt i Barn- & utbildningsnämnden där man har en oberoende ordförande, alltså inte en ordförande från ”Alliansen”.

Punkt 5: Se punkt 4. Det är endast i miljönämnden ordföranden är från Alliansen och då miljönämnden i de flesta sysslar med myndighetsutövning torde det inte vara ett problem. Som sagts tidigare är presidier/arbetsutskott beredande organ.

Punkt 6: Kommentar är egentligen överflödig med lagstiftaren vill med största sannolikhet värna folkviljan som valresultatet är ett utslag av. Det skall inte några enstaka förtroendevalda kunna ändra på. En mycket klok och viktig tanke som skall accepteras och följas.

Det som kommunen framhäver under ”övrigt”, nämligen att ”det skall särskilt beaktas att Kommunstyrelsen i Malung-Sälens kommun enhälligt har beslutat (KS 080916 § 161), att begära prövning av den föreliggande domen i sak” har ingenting att göra med att samtliga ledamöter ifrågasätter Länsrättens dom, det har att göra med att de som överklagat Kommunfullmäktiges beslut, och fått rätt i Länsrätten, vill att fallet skall prövas eftersom Kommunallagen är så tydlig gällande detta läge och att man anser att det är troligt att Kammarrätten kommer fram till samma beslut som Länsrätten i Dalarnas Län.

Malung 2008-12-31
Ann-Louise Eklund

Inga kommentarer: