tisdag 20 januari 2009

Ett steg till mot en stängning av Mora BB!


Igår tog en enig Landstingsstyrelse beslutet att stänga Mora BB under 10 veckor i sommar! Man försvarar sig bakom att det är för patientsäkerheten, att det är så svårt att rekrytera barnmorskor och läkare till BB under sommaren.

Ja, det är säkert sant att det är svårt att rekrytera personal, därmed inte sagt att det är omöjligt.
Jag tror faktiskt, som flera i personalen också säger: att det är en ekonomisk fråga. Vill man ha BB i Mora öppet under sommaren får man vara beredd att betala! Då kanske man till och med kan få hem några av alla dem som flyttat till Norge just av ekonomiska skäl.
Vill man göra det lätt för sig så börjar man inte rekrytera i god tid och man betalar inte tillräckligt mycket i lön. Det är enkel matematik.
Som jag skrev i december så är Mora BB fantastiskt! Det går aldrig att få samma stämning och "mysfaktor" på Falu BB. Det blir mer stordrift.
För norra Dalarna är Mora BB en diamant som vi skall vara rädda om och vara stolta över så jag hoppas att Landstingspolitikerna tar sitt förnuft till fånga och rättar till detta beklagliga ställningstagande!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har fått barn på båda ställena. Och helt klart är det så att Mora BB är av högsta klass.

I bland så känns det som att några av beslutsfattarna verkligen vill utrota landsbyggden. Vad än vi ska besöka inom Landstinget så får vi åka. På en helt vanlig månad så åker jag ca 56 mil med ett av barnen till olika besök inom Landstinget.

Ann-Louise Eklund sa...

Jag håller med dig. Jag har också fött barn på båda ställena och det går inte att jämföra när det gäller "normala" förlossningar.

Något som Falun däremot var suveräna på var avdelning 33, prematuravdelningen. Där fick man ett fantastiskt omhändertagande som förälder till ett för tidigt fött barn.

Men som tur är så går ju de flesta förlossningarna bra och då känns det inte bra att man skall behöva åka ända till Falun.