När jag hörde att den nuvarande kanslichefen på "den stora föreningen" i vår kommun skulle ta pension var min första spontana tanke "Vilken tur att det finns två unga killar i föreningen som har Sports managementutbildning, vilken timing!" Vilken möjlighet till utveckling!
Men nyligen kunde man läsa i Falu Kuriren (som för övrigt ibland kan tyckas vara en klubbtidning för "den stora föreningen") att man bestämt sig för att anställa en kanslichef med en helt annan utbildning! Hur tänkte man då, eller rättare sagt varför tänkte man inte ett steg längre?
Det är absolut inget fel på personen i fråga men det känns lite som att man anställer en duktig murare till läkare eller en duktig elektriker till tandläkare!
Varför tar man inte möjligheten att utveckla föreningen och varför tar man inte tillvara den speciella kompetens som dessa unga, hungriga killar har? Vad är det som är så farligt? Vill man inte att föreningen skall utvecklas?
En Sport Managementutbildning är en flerårig högskoleutbildning.
Från Högskolan Dalarnas hemsida:
"Programmets mål är att du efter genomgången utbildning skall kunna arbeta med ledning och utveckling av idrottens organisationer. Du skall ha den grundläggande kunskap inom ekonomi, juridik, organisation och samhällsanalys som krävs för detta arbete. Efter avklarad utbildning får du en fil.kand. examen med huvudområdet företagsekonomi eller sociologi."
Läs mer om utbildningen här:
Det är naturligtvis föreningens ensak att ta ansvar för medlemmarnas förening (för det är ju faktiskt medlemmarna som bestämmer vilken verksamhet man skall ha, inte några enskilda styrelseledamöter) men eftersom kommunen betalar 70 % av lönekostnaden genom det stora administrationsbidrag föreningen årligen beviljas för detta ändamål (mellan 200 000 och 250 000 kronor/år) så känns det faktiskt som en viktig fråga för skattebetalarna i kommunen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar