onsdag 11 mars 2009

Systemet för rättssäkerhet fungerar - det är underbart!


När jag kom hem på lunchen idag och öppnade locket till vår postlåda kunde hjärtat ha stannat - det låg ett hett efterlängtat kuvert i lådan!

Vanligtvis brukar jag (ordentlig som jag är) öppna posten med brevsprättare men nu ryckte jag upp kuvertet och läste:

Pressens Opinionsnämnd har fällt den tidning som du anmält. Det innebär att ett uttalande skall publiceras i tidningen och att Opinionsnämnden kommer att publicera beslutet på sin hemsida (www.po.se).

Nämnden instämmer i PO:s bedömning och finner att Falu Kuriren ska klandras för att ha brutit mot god publicistisk sed.

PO:s sammanfattning i ärendet lyder: Tidningen har förenklat förhållandena på ett missvisande sätt och har brustit i att ge frågan en allsidig belysning. Anmälaren har därigenom ställts i en omotiverat negativ dager vilket tillfogade henne en oförsvarlig publicitetsskada. Falu Kuriren bör därför klandras.

Äntligen upprättelse! Äntligen ett bevis på att min känsla och mitt handlande var rätt! Det känns underbart!

På Pressombudsmannens hemsida (www.po.se) kan man läsa:

Om en tidning klandras för att ha överträtt de pressetiska reglerna, d v s brutit mot god publicistisk sed, skall den publicera klandret. Tidningen skall också betala en expeditionsavgift. Den delfinansierar PO:s och PON:s verksamhet. Tidningar med en upplaga upp till 10 000 exemplar betalar 10 000 kr. Tidningar med större upplaga betalar 25 000 kr.

Detta torde innebära att Falu Kuriren får betala 25 000 kronor till PO och PON.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ska bli intressant att se hur tidningen kommer att publicera det hela. Tycker att resultatet av det hela är bra och att du har och är mycket mycket modig.

Anonym sa...

Menar att du har varit och fortfarande är mycket modig.

Ann-Louise Eklund sa...

Tack för din support. Jag har fått många positiva reaktioner och många tycker att det är bra att det blir någon konsekvens när man går över gränsen.