tisdag 10 mars 2009

Vad är ägget och vad är hönan?

Per-Anders Westhed (c) i Vansbro kommun skriver i Falu Kuriren:

Saknar Malung den rätta viljan?

BREV TILL LEDARSIDAN

Malung/Sälen och Vansbro är kommuner med vacker natur och en underbar livskvalitet . Två kommuner som tillsammans med Björbo och Dala-Floda i Gagnefs kommun utgör det som jag kallar Västerdalarna. Men en stor och viktig del av Dalarna som för många är en vit fläck på kartan och som av olika orsaker har hamnat i skuggan av Falun/Borlänge och Siljansregionen. Naturligtvis undantaget Sälen, med en fantastisk utveckling och framtidstro tack vare duktiga och förutseende entreprenörer.

Som många andra har Malung/Sälen och Vansbro kommuner ansträngda ekonomier. I en sådan situation kommer naturligt frågan om det finns möjligheter att lösa kommunala uppgifter och åtaganden på ett effektivare och mer ekonomiskt sätt med ökad samverkan över kommungränserna? Jag tillhör dem som tror på möjligheterna.

I dag finns samarbete på flera områden. Men det är inte tillräckligt. Jag vet att det i dag finns en politisk vilja i Vansbro att gå längre i konkret samverkan inom fler områden. Men hur är egentligen viljan i Malung/Sälen? Tecken tyder på att man anser "sig själv nokk" och intar rollen som storebror i relationen med Vansbro.

En positiv utveckling av Västerdalarna kräver konkret samverkan mellan två jämbördiga kommuner. Båda vinner på ett utökat samarbete.

Per-Anders Westhed
Västerdaling och kommunstyrelseledamot (C) i Vansbro kommun


Jag får till viss del hålla med Per-Anders, det är inte bra som det är idag och det går att göra så oerhört mycket mer.

När jag var med i Barn- & Utbildningsnämnden förra mandatperioden (2003-2006) och det var rött styre i båda kommunerna upplevde jag den här misstänksamheten och "tugget" om gamla saker men efter valet 2006 när det blev politiskt maktskifte i både Malung-Sälens kommun och Vansbro kommun kände jag en markant skillnad. Det var en mycket mer positiv och framåtsträvande ton på våra möten. Det kändes helt enkelt bra.

När sedan Per-Anders Westheds partikamrater i Centerpartiet i Malung-Sälens kommun sedan hoppade över till vänstertango den 13 juni 2008 har det känts som om allting sakta men säkert gått tillbaka igen. Det är jättesynd och jag vet inte riktigt vad det beror på, men som Per-Anders skriver så kanske det är någon form av "storebrorssyndrom". Det har vi till och med märkt av inom kommunen. Man är helt enkelt så van att bestämma och göra som man vill så man prioriterar inte samverkan och nätverkande.

Jag tror också på samverkan och samarbete om vi skall utvecklas här i Västerdalarna men som läget är idag så är det ju "de gamla krafterna" som styr igen och då känns det inte lika självklart att vi kommer att lyckas, tyvärr!

Inga kommentarer: