måndag 9 mars 2009

Vem eller vad är det som styr egentligen?

Eftersom jag är mycket idrottsintresserad och dessutom ordförande i Barn- & utbildningsnämnden har jag många gånger funderat över följande:

Vem eller vad är det som styr över våra kommunala idrottsanläggningar?

Vem eller vad är det som bestämmer om en förening eller ett enskilt lag får ha ett eget förråd i en kommunal idrottsanläggning?

Vem eller vad är det som bestämmer om en förening eller ett enskilt lag får ha ett eget låst omklädningsrum i en kommunal idrottsanläggning?

Vem eller vad är det som bestämmer om en förening eller ett enskilt lag får sälja reklam i en kommunal idrottsanläggning?

Personligen tycker jag att det är jättekonstigt att ishockeydamerna inte har det låsta omklädningsrummet i ishallen och kan ha kvar sin utrustning där, med tanke på att Malungs IF har en auktorisation som regionalt damishockeygymnasium. Det vore ju en sak om det var en föreningsägd anläggning, men nu är det en kommunal anläggning som drivs kommunalt och gymnasieverksamheten är en kommunal angelägenhet. För mig låter det här jättekonstigt.

Därmed inte sagt att jag har något emot varken herrar eller herrishockey - det är principen jag ifrågasätter!

Funderar också på hur det skulle fungera om alla lagidrotter skulle ha egna, låsta omklädningsrum i våra kommunala idrottsanläggningar? Skulle det vara möjligt och vad är det som styr vilka idrotter som skall ha egna omklädningsrum?

Ja, det är många saker som behöver ses över innan kommunen uppnår en rättvis behandling av föreningslivet i Malung-Sälens kommun!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag skulle gärna vilja ha ett kommunalt föråd där jag kan låsa in mina hundar. Men det kanske inte änns är så att alla tycker att hundsporten är en sport så jag får nog ha jyckarna hemma ;-)

Ann-Louise Eklund sa...

Ha, ha! Det gäller att välja "rätt" i alla avseenden!