För ett par år sedan tog jag upp frågan om den farliga miljön på Centralskolans skolgård mellan skolbyggnaden och Blå hallen som idag fungerar som parkeringsplats åt ett stort antal fordon. I Barn- & utbildningsnämnden tog vi beslut om att Tekniska förvaltningen snarast skulle slutföra den påbörjade processen med att stänga av skolgården från motortrafik.
I min skrivelse stog det bland annat:
Säkra, motorfordonsfria skolgårdar – ett måste för elevernas arbetsmiljö och hälsa.
I kommunala skolor
Kommunpolitiker har det yttersta ansvaret för att anställda och elever har en bra arbetsmiljö i skolan. Det är kommunen som har arbetsgivaransvaret enligt kommunallagstiftningen. Kommunfullmäktige beslutar om vilken nämnd/vilka nämnder som ska ha ansvaret för verksamheten i skolan och det direkta ansvaret för skolans arbetsmiljö. Det är vanligt att dessa nämnder kallas för barn och utbildningsnämnden, gymnasienämnden eller liknande.
Skolgården
Skolgården är ett viktigt pausutrymme för alla i skolan men främst för de yngre eleverna. Skolgården bör vara tilltalande, inbjudande och stimulerande.
Skolgårdens utformning har stor betydelse för den sociala integrationen. Det är viktigt att gångvägarna ger bekväma förflyttningar. I planeringen bör man sträva efter att underlätta kontakter mellan elever och omgivning.
Hinder för tillgänglighet kan vara ojämn markbeläggning, felaktig utformning av trappor, avsaknad av ramp eller ramp med fel lutning och längd. Som orientering för de synskadade är valet av markbeläggning till stor nytta. Färger kan underlätta.
Utemiljön formas så att den underlättar olika verksamheter och stimulerar samvaro men också erbjuder avskildhet och avkoppling.
Utformning för lugna aktiviteter
Utrymme för lugna sysselsättningar ingår som en del i alla skolgårdar. Där kan man koppla av, umgås, prata med andra, vänta, promenera, läsa, spela småspel eller bara sitta och titta på något.
Till detta behövs uterum med sittplatser, bord, klimatskydd, lätt tillgängligt förråd för spel, promenadvägar till saker som man kan gå till och vistas vid som exempelvis utställningar, bänkar, stenar, vatten, träd och naturmark.
Promenadområden, helst i parkmiljö bör om möjligt skapas för de äldre eleverna.
Utrymme för undervisning utomhus är ett värdefullt komplement till undervisnings- lokaler i skolan.
Konst på skolgården kan stimulera elevers och lärares intresse och förståelse för konstnärliga uttrycksmedel genom att man tillsammans med föräldrar och konstnärer samarbetar i olika aktiviteter för att berika verksamheten och utemiljön med konstnärliga kvaliteter.
Odlingar där man kan bedriva olika försök bör få en mindre yta reserverad
Utrymme för aktivitet
Utrymme för livligare sysselsättningar är viktigt främst för yngre elever upp till 12-13 år. Exempel på sådana aktiviteter är lekar med eller utan bollar, idrottslekar och terränglekar.
Planer för spel och lek behövs på skolgården. Utrymme för "smålekar" (hoppa hage, hoppa rep, bolla, spela bordtennis och lådhockey), lekar inom "spelplaner" (basket, minilandhockey, ringlekar) samt lekar inom fritt område (springlekar, styltgång, rullskridskor)kan ingå i en större samlad yta eller utföras som separata men mångsidigt använda planer. Det är önskvärt att skolidrottsplats eller annat område i anslutning till skoltomten kan användas för utrymmeskrävande aktiviteter under längre raster och uppehåll (fotboll, brännboll och andra idrottslekar).
Fasta redskap används för att komplettera rörelse- och lekmöjligheterna i området. Bollväggar och mål bör finnas vid bollplaner. Klätterställningar, klätter- och gungrep, volträcken mm ger ytterligare rörelsemöjligheter. Redskapen kan också utgöra utgångspunkt för fantasilekar med dramatiserande inslag.
Ovanstående är hämtat från Arbetsmiljöverkets hemsida.
Och vad har hänt efter ett par år? INGENTING!!!
I vintras stängde man av en mindre del av skolgården med SNÖHÖGAR! Hur svårt kan det vara?
Måste det till en olycka innan det händer något? När bilarna kommer med bredställ in på skolgården är det bara tur att det inte händer något allvarligt.
Till på köpet har man byggt en jättestor parkering framför skolan i samband med den stora renoveringen av skolan men den är oftast ganska tom (förutom de förhyrda platserna närmast huvudentrén).
Några hävdar att bilarna som parkerar inne på skolgården inte skulle få plats på de ordinarie parkeringarna men det är skitsnack. Jag har vid ett flertal tillfällen kollat och de skulle lätt få plats på riktiga parkeringar istället för att parkera på skolgården.
Eftersom vi politiker i kommunen är ansvariga för personalens och elevernas arbetsmiljö (som du kan läsa ovan) kanske man helt enkelt måste göra någon form av "Lex Maria" anmälan till arbetsmiljöverket för att få åtgärden utförd?
Skrämmande pinsamt!!!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar