fredag 31 oktober 2008

Vad är orsaken egentligen?

För de som inte har alla fakta i det s k politiska kaoset som just nu råder i Malung-Sälens kommun kan jag förstå att det här låter minst sagt helsjukt. Och det är det ju till viss del också!
När något nytt bildas, som hotar det gamla invanda, börjar marken skaka under många människor, framförallt under de som av en eller annan anledning haft särskilda fördelar som inte andra haft. De som kanske är kompis, granne, släkting, partikamrat, medlem i samma förening som den eller de som sitter på den absoluta "makten". De som har mandat att förse vissa utvalda personer, föreningar eller företag med speciella förmåner.
Detta "hot" kan framkalla det mest hårresande maktmissbruket och den mest sjuka ryktesspridningen och det mest skrämmande med det är att människor tror på det som sprids, utan att reda på sanningen!
Jag har hört de mest helskumma rykten om mig själv och vad jag gjort och inte gjort under de senaste året. Och det mest fantastiska med det hela är att det till största delen är medelålders män som sänker sig till denna låga nivå. Från kvinnor har jag istället fått enormt stöd, både av mina bekanta och av de jag knappt känner. Det stärker mig oerhört.
Jag har funderat på vad det är som väcker de här desperata handlingarna hos dessa män, jo för det är nästan bara män, och kommit fram till att det kanske kan vara något av nedanstående:

Är du kreativ, nytänkande och orädd är du ett hot!
Är du under 50 år är du oerfaren!
Är du ärlig är du framfusig och uppkäftig!
Är du vidsynt och omvärldsorienterad är du naiv!
Är du kvinna är du mindre vetande och ska anpassa dig till männens verklighet!
Vill du ha rättvisa, ordning och reda är du ”ute efter någon”!
Är du dessutom född i någon annan del av Sverige och inflyttad, ja då har du det inte lätt!

Oops! Själv är jag en 41-årig kvinna, född i Göteborg, ordförande i ett lokalt politiskt parti med mål att förändra, förbättra, utveckla, göra rättvisare och lyfta en fantastisk kommun med enorma förutsättningar och möjligheter och dessutom är jag ärlig och rättfram, står för mina åsikter och vågar framföra dem oavsett om "mottagaren" är uteliggare eller kommunalråd, har kjol eller kostym, är kommunist eller moderat. Snacka om kollision i en liten "vänlig bygd med öppet sinne"!

Inga kommentarer: