söndag 6 september 2009

En härlig dag i föreningslivets tecken!

Det svenska föreningslivet är väl fantastiskt? Att det lockar så många - både stora och små.

Hela förmiddagen (från 9-14) var jag på Malung- Sälens ridklubbs familjedag och arrangerade Korpens tipspromenad. Jättekul att se alla små flickor (jo, för det är mest flickor som håller till i stallet fortfarande) och deras föräldrar när de går runt på anläggningen och njuter.

Ridsporten är nog den idrott som är bäst på den "fostrande" delen inom idrotten. I stallet får de tidigt lära sig hänsyn, säkerhet, ordning & reda och att alla måste hjälpas åt. I stallet är inget serverat. Det står inga färdigsadlade hästar som det bara är att hoppa upp på och det går inte att bara "lämna in" hästen när man har ridit. (Till skillnad mot vissa lagidrotter där det bara är att kliva på planen eller isen och köra och när man är klar är det någon annan som tar hand om tvätten!)

Missförstå mig inte nu - lagidrotterna är också jättebra! Man lär sig jättemycket där också men det är ändå en stor skillnad. Mycket är serverat, framförallt när det rör sig om herrlagen. Där är det inte många arbetstimmar som behöver utföras per säsong, förutom träningar och matcher. Jag tror inte att det är riktigt bra. Jag tror att lagen blir starkare och bättre om man får jobba tillsammans lite mer.

På eftermiddagen fick jag ett samtal från en man i Äppelbo som undrade om inte Skatehallen var öppen idag. Det var fyra unga killar som hade tagit bussen till Malung för att skejta i hallen och såg att den var stängd när de kom dit. (Söndagsöppet är det från och med vecka 38).

Serviceinriktad som man är slängde jag mig i bilen och åkte till hallen och låste upp för killarna. Man måste ju ta hand om gäster som besöker vår kommun ;-)

Killarna blev jätteglada och när jag kom tillbaka efter några timmar var det ganska många killar i hallen och skejtade. De fick låna nyckeln, ta ansvar för att hallen låstes ordentligt och sedan skejtade de ända till det blev mörkt ute. DET är rörelseglädje och spontanidrott! Underbart!

Inga kommentarer: