tisdag 15 september 2009

Trafiksäkert för vem?


Jag är ute och promenerar ganska ofta och förundras över hur bilister tänker när de parkerar. Eller rättare sagt varför de inte tänker när de parkerar.

Det är ganska vanligt att man får gå ut i vägen för att det står en bil på trottoaren! Javisst, jag förstår att man inte vill stå i vägen för trafiken men är det bättre att gångtrafikanterna går ut på vägen än att det står en bil på vägen bredvid trottoaren så att trottoaren är fri?

Ännu jobbigare är det om man kommer och skjuter en rullstol framför sig och det står en bil på trottoaren. Det är inte helt lätt att ta sig ner för trottoarkanten, gå en bit och sedan ta sig upp för trottoarkanten igen.

Så om du är en av de som står på trottoaren, till exempel vid sjukgymnastiken/mödravårdenMalungs Vårdcentral eller när du besöker någon bekant - tänk till nästa gång och ställ dig på en parkering eller i alla fall på vägen istället för trottoaren.

Förresten, på tal om trafiksäkerhet. För de som väntar på övergångsställena vid Lillmons skola kan jag meddela att jag fått ett mail från Vägverket där de meddelar att de tyvärr missat att det är kommunen som har huvudansvaret för vägen utanför skolan och att det beslut de skickat ut om att de skall måla dit övergångsställena i år tyvärr var felaktigt. De hänvisade mig till vår tekniska förvaltning på kommunen för att få det åtgärdat och beskedet jag fick därifrån idag var att de skall lägga in det i sin budget för 2010.

Pust - hur svårt kan det vara att få till en trafiksäker miljö för våra barn!

Inga kommentarer: